Carta enviada pel president de l’SPC a l’afiliació del Sindicat

Company/a

Acabem la primera dècada del segle amb grans reptes per a la professió i per al sector. Crisis estructurals i conjunturals, del diari en paper, de la radiotelevisió generalista, caiguda de la publicitat a tots els mitjans, fragmentació d’audiències i lectors i multiplicitat d’emissió i de recepció de missatges. Menysteniment de la professió per part de poders polítics i econòmics, multiplicació de fonts condicionants i pressió exclusiva per obtenir bons resultats econòmics i als audímetres. Menys inversió en investigació i elevació de la immediatesa a categoria suprema. Imposició de la polivalència simultània disfressant de virtut la necessitat. Propostes de congelació i de rebaixa de sous. Amenaces totes elles al periodisme professional i a la seva capacitat de fer de garant del dret a la informació.

No hi ha motius per reaccionar?
Abandonar-se a l’apatia i al pessimisme, al «no s’hi pot fer res» i «les coses van per aquí» no és la millor opció. Com en altres moments històrics, i com en qualsevol altra circumstància social, el destí no està escrit. Pot anar en un sentit en un altre, a partir del grau d’intervenció conscient de poblacions, classes socials, o col·lectius específics com el nostre en una societat que es defineix com a democràtica. I que per això mateix disposa d’instruments de sindicació d’interessos col·lectius, laborals i professionals. Com el Sindicat de Periodistes, que està obert al conjunt de professionals de la informació.

Uns mínims per a la dignitat laboral i professional
El sindicat va celebrar el mes d’abril passat el congrés en el qual es va escollir la Junta Executiva que encapçalo. Al marge de les qüestions del dia a dia que ja heu tingut ocasió d’anar seguint, la Junta ha elaborat el seu pla estratègic d’actuació de futur. En aquesta nova etapa del sindicat, volem reforçar la intervenció a les empreses per deturar el deteriorament de l’ocupació, reclamant que es negociïn els Expedients de Regulació, defensant els col·lectius amb contractació precària, en primer lloc col·laboradors i corresponsals de comarques. Per fer-ho, a més d’estar implantats en els comitès d’empresa i entre els delegats de personal, ens cal reforçar el sindicat, que no viu de l’aire, sinó de les quotes de l’afiliació, garantia de la seva independència.

Per això cal també intervenir en tots els sectors, els nous i els tradicionals, i combatre la desconfiança cap a les organitzacions sindicals, del tot injustificada en relació a nosaltres, que no ens hem professionalitzat en el sindicalisme. Hem de defensar regulacions legals, com la del periodista a la peça, que aplega molta gent de la professió, o la defensa dels drets d’autoria dels professionals de la informació, sense oblidar les reivindicacions professionals, per un Estatut del Periodista que reguli drets i deures i faci vinculant el Codi Deontològic, així com reivindicacions professionals com la generalització dels Estatuts de Redacció, acabar amb els blocs electorals cronometrats i ordenats segons els resultats anteriors o amb les rodes de premsa sense preguntes…

Reforcem el sindicat unitari de la professió
Tot plegat ens anima a fer-vos una crida a fer més útil i a fer créixer l’SPC, a convèncer els companys i les companyes que, com en altres països, la solució està en l’organització unitària, perquè ningú no negocïi per nosaltres. I a abandonar el complex, o l’excusa, que això del sindicalisme no fa per nosaltres, com si fora del col·lectiu hi hagués garanties que algú ens representarà i defensarà els nostres drets amb eficàcia. La Junta s’ha marcat l’objectiu d’incrementar l’afiliació al Sindicat, i en això ens cal la teva col·laboració. Tenim al nostre costat, a més, els companys i companyes de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) i de la Federació Internacional de Periodistes (FIP).

Millora de la comunicació entre nosaltres
També hem dissenyat línies d’actuació per millorar la comunicació del Sindicat, tant interna com externa, que esperem que en les pròximes setmanes comencin a ser operatives. En aquests moments, amb el suport de la Secretaria de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, estem immersos en la reforma integral de la nostra pàgina web que inclou també la remodelació del butlletí electrònic que rebeu de manera habitual, el Fil Directe. Estem impulsant nous projectes i implementant mesures per millorar els serveis que el Sindicat presta a l’afiliació i l’atenció que li ofereix. Per això qualsevol suggeriment en aquest sentit serà benvingut.

En els pròxims dies rebràs altres comunicacions per conèixer la teva opinió sobre diferents aspectes en què estem treballant, que t’agrairíem que responguessis amb rapidesa perquè això ens ajudarà a encarar millor les actuacions que estem endegant.

Col·laborem, cadascú en la mida de les seves possibilitats, a millorar el Sindicat de Periodistes / Sindicat de Professionals de la Comunicació.

Gràcies per la teva atenció i rep una salutació cordial
Ramon Espuny
President SPC