Carta dels secretaris generals de la Federació Internacional de Periodistes (FIP), Anthony Bellanger; i de la Federació Europea de Periodistes (FEP), Ricardo Gutiérrez respectivament, enviada als sindicats membres per expressar l’agraïment de les dues organitzacions a la solidaritat dels i les periodistes d’arreu del món contra la invasió russa d’Ucraïna. I també per demanar noves mesures de suport. Aquest és el text de l’escrit:

Estimats/des afiliats/des,

Gràcies a tota la nostra afiliació per la seva increïble solidaritat amb els i les periodistes amenaçats a Ucraïna, i amb el Sindicat Nacional de Periodistes d’Ucraïna (NUJU) i el Sindicat de Mitjans Independents d’Ucraïna (IMTUU) després de la invasió de les tropes russes.

Des de la setmana passada, amb la vostra ajuda, nosaltres i els nostres sindicats hem:

• Ajudat a evacuar a periodistes en perill
• Assegurat fons vitals per proporcionar primers auxilis i altres subministraments mèdics urgents
• Proporcionat equip de seguretat als periodistes que cobrien la guerra
• Reunit amb la UNESCO, l’ONU i grups de llibertat de premsa per generar suport per a periodistes i mitjans independents a Ucraïna
• Hem estat en contacte constant amb els nostres afiliats i afiliades ucraïnesos/es per avaluar les seves necessitats

Però encara queda molt per fer. A mesura que avança la guerra i s’intensifiquen els combats, ara més que mai és important augmentar els nostres esforços i brindar una major solidaritat. Avui hem establert un equip de coordinació conjunt FIP/FEP per garantir que els nostres esforços puguin brindar suport i solidaritat efectius.

Fons de Seguretat
Després d’una crida dels nostres sindicats ucraïnesos demanant assistència urgent, fem una crida a tots els afiliats i afiliades perquè facin una donació al Fons de Seguretat d’Ucraïna:

TOTS els fons donats s’utilitzaran directament per brindar assistència d’emergència als nostres sindicats a Ucraïna per fer costat als i les periodistes amenaçats/des. Necessiten suport per ajudar els i les periodistes en risc a reubicar-se, brindar assistència humanitària d’emergència, lliurar equips de seguretat d’emergència, suport i subministraments mèdics urgents i molt més.

Estan fent un treball increïble; sabem que fareu tot el possible per ajudar a secundar-los. Si us plau, doneu avui. Envieu la vostra donació amb el missatge «Ucraïna».

Obligació de cuidar
En els darrers dies hem rebut telefonades de periodistes que cobrien la guerra a Ucraïna demanant-nos que els subministréssim armilles antibales i cascos, l’equip bàsic de seguretat. No es tracta només d’autònoms individuals, alguns d’ells fins i tot treballen per a emissores públiques nacionals. Instem a tots els afiliats i afiliades a recordar als ocupadors dels mitjans del seu país que tenen el deure de cuidar els seus periodistes. Han de proporcionar-los equips de seguretat i comunicacions i assegurar-los.

Assegurança
Parlant d’assegurar els i les periodistes, hem desenvolupat una pòlissa de viatge dedicada a això, disponible amb un descompte per als titulars del Carnet de Premsa de la FIP, que brinda cobertura als periodistes estrangers que cobreixen la guerra a Ucraïna. (Enllaç)

Missió de seguretat
Estem organitzant una missió de la mà d’un consultor de seguretat per treballar amb els nostres sindicats i periodistes per desenvolupar un pla integral de seguretat, protocols i un possible pla d’evacuació en cas que sigui necessari. Ens faran recomanacions la setmana vinent, i actuarem en conseqüència per fer costat als nostres sindicats.

Equipament de seguretat
Els nostres sindicats necessiten urgentment equips de seguretat que puguin proporcionar al seu personal i membres en primera línia. Ja hem subministrat cinc equips i s’enviaran més, però no tenim més subministraments. Demanar més triga fins a 6 setmanes, temps que no tenim. Si algun sindicat a Europa sap d’un proveïdor amb el qual ens pugui posar en contacte, o si té armilles antibales i/o cascos de recanvi, comuniqueu-vos amb nosaltres amb urgència: ukraine@ifj.org

Estem treballant en molts més fronts:
• Aquest dijous 3 ens reunirem amb la UNESCO per discutir sobre un salconduit per a periodistes en risc
• La nostra missió de seguretat informarà la setmana vinent sobre recomanacions i un pla d’acció
• S’està treballant per establir un centre logístic i una oficina a Polònia que puguin ajudar a canalitzar el suport d’emergència als nostres sindicats a Ucraïna
• Continuen les converses amb els finançadors per ajudar a brindar suport per reubicar i desenvolupar la capacitat dels nostres sindicats, gràcies a Union to Union, NMFA, MFFR i altres pel seu suport.
• S’està exercint pressió a través del COE, amb la Media Freedom Coalition i amb governs a escala individual per intensificar els esforços per protegir els i les periodistes i condemnar els atacs als mitjans.
• Hem sol·licitat organitzar una sessió especial sobre Ucraïna durant el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa

El nostre equip de coordinació conjunt que involucra personal de la FIP i la FEP es reunirà novament el dilluns per avaluar el progrés, revisar les nostres accions i planificar les pròximes accions de solidaritat.

Si teniu algunes idees, comentaris, oferiments d’ajuda o necessiteu més informació, podeu contactar-nos a ukraine@ifj.org

Gràcies de nou i solidaritat!

Anthony Bellanger / Ricardo Gutiérrez