Els quatre directors que ha tingut El País (Juan Luis Cebrián, Joaquín Estefanía, Jesús Ceberio i Javier Moreno) han publicat en aquest diari una Tribuna d’Opinió en la qual desqualifiquen la ‘vaga de signatures’ aprovada democràticament en assemblea pels treballadors i treballadores per protestar per la proposta de nou conveni col•lectiu de l’empresa, que persegueix rebaixar dràsticament els seus drets i condicions laborals. En l’article, que pot llegir íntegre a l’enllaç, els quatre directius pretenen separar absolutament el laboral del professional en el periodisme, neguen a la Redacció el “dret col•lectiu a no signar” i l’acusen de “refugiar-se en la protesta opaca del Fuenteovejuna de torn”.

Per la seva banda, el comitè d’empresa d’El País ha emès un comunicat titulat En defensa del periodisme de qualitat en el qual s’afirma que la retirada de signatures va ser acordada per àmplia majoria de la plantilla mitjançant votació secreta i en urna i considera que ” és una mesura responsable que es va prendre amb la perspectiva d’evitar que el conflicte laboral afecti el compromís del diari amb els lectors i a la qualitat del producte que elaborem entre tots cada dia”. Argumenta el comitè que “la retirada de signatures en cap cas ha anat acompanyada d’un descuit en l’elaboració dels textos, en l’amplitud de les fonts consultades o en la profunditat de les informacions i anàlisi” i “el que sí que ha permès la retirada de signatures és que es visualitzi davant el conjunt de la societat el ferm desig dels que fem El País de defensar la dignitat dels periodistes “. Sortint al pas de la tribuna d’opinió publicada ahir pels directors del diari, la nota del comitè afirma: “Comprenem que el fet que això s’hagi manifestat públicament incomodi a alguns, però el que no podem entendre és que aquesta contrarietat s’intenti emmascarar amb arguments falsament professionals “.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) ha fet arribar aquest dimarts un missatge de solidaritat als treballadors de El País, signat pel seu secretari de Comunicació, Agustí Yanel – també secretari general del Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM)-, amb el text:

“Benvolguts companys d’El País:

“En nom de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) us faig arribar la nostra total solidaritat per la lluita que dueu a terme davant la insultant proposta de conveni col•lectiu que us ha plantejat la vostra empresa.

“Encara que els lectors no són els responsables dels vostres problemes, si han de ser partícips d’ells perquè vosaltres sou el diari i, en bona part, a ells els pertany. La vaga de signatures que heu iniciat fa uns dies és una decisió legal i sobirana que heu adoptat en assemblea, i això mereix tot el respecte i està per sobre de qualsevol altra consideració.

“Per això, en la FeSP hem llegit avui amb gran sorpresa, podríem dir que gairebé amb rubor, que els quatre directors del diari més important d’Espanya durant els 35 últims anys s’hagin atrevit a signar un escrit en el qual qüestionen la vostra decisió. Ens sembla, com a mínim, immoral.

“Que a aquestes alçades de la vida d’El País els seus directors diguin que la qüestió professional no té res a veure res amb la laboral -quan passa exactament el contrari- i que utilitzin als lectors com a excusa per interferir en la vostra decisió legítimament adoptada ens sembla un disbarat.

“I que apel•lin a normes deontològiques per denunciar que no s’han de publicar informacions sense signar, quan El País ha publicat moltíssimes informacions sense cap signatura en els casos en què ha convingut als seus interessos empresarials -serveixin, com a exemple, les “guerres del futbolista” que ha mantingut amb empreses de la competència -, demostra que són ells els que no tenen les més elementals normes deontològiques.

“Per si això fos poc, quatre directors del vostre diari signen un text en què, en contra de les més elementals normes del periodisme i fins i tot del Llibre d’Estil d’El País, no expliquen als lectors una part essencial d’aquesta “notícia”: en cap de les seves 116 línies expliquen les raons per les quals heu adoptat la dolorosa decisió de no signar les informacions, per la lamentable proposta dels directius d’una empresa que, pel que s’està veient, estan disposats a violar totes les normes del periodisme i de la més elemental decència per tal de seguir guanyant diners, encara que sigui a costa de perjudicar la informació deteriorant les condicions laborals dels professionals que han de realitzar-la.

“Des de la FeSP us animem a que seguiu amb la vostra lluita, que està sent un exemple per a molts companys d’altres mitjans atrapats com vosaltres per la crisi.

“Molts ànims i molta sort en les vostres justes reivindicacions”.