Una vegada més, i ja són moltes, un periodista ha estat implicat en un conflicte d’interessos entre dues empreses de mitjans de comunicació, quan el seu únic pecat ha estat complir amb la seva obligació d’informar en difondre una notícia certa: diversos agents del Cos Nacional de Policia eren investigats per la seva presumpta participació en un cas de tràfic d’explosius. La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) lamenta aquestes pràctiques empresarials i rebutja rotundament que el diari El País hagi publicat les converses d’un redactor del diari El Mundo amb les seves fonts d’informació. Aquestes converses no aporten res a la notícia, i l’única cosa que fan és divulgar dades privades sobre la manera de treballar d’un professional. És d’extraordinària gravetat que un mitjà de comunicació no respecti el dret constitucional al secret professional d’un periodista.

Cada mitjà de comunicació és molt lliure de criticar els de la seva competència, si ho considera convenient. Però utilitzar en les baralles empresarials un periodista, com ha fet El País en aquest cas -fins i tot especulant en un editorial sobre la intenció que tenia aquest informador quan parlava amb la seva font-, és alguna cosa totalment rebutjable en un Estat democràtic de dret en el qual existeix la llibertat d’expressió i la lliure competència.

Sorprèn que alguns grups empresarials de comunicació no tinguin cap inconvenient a recórrer a aquestes estratègies per defensar els seus interessos empresarials i, en canvi, sempre es posin d’acord quan es tracta d’avortar l’Estatut del periodista professional (EPP) o qualsevol altre intent de millorar les condicions de treball dels periodistes, en benefici de la ciutadania. La Junta Executiva Federal de la FeSP fa una crida als responsables dels mitjans de comunicació perquè deixin treballar els seus periodistes amb llibertat, sense utilitzar-los en les seves baralles empresarials. Seran els lectors, els radiooients i els telespectadors els que jutgin a cada mitjà, i per a això no cal vulnerar la intimitat dels informadors en la seva feina.