La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) expressa la seva indignació i el seu rebuig rotund a l’empresonament de la periodista Judith Miller, del diari New York Times, que ha hagut d’entrar a la presó perquè s’ha negat a revelar a un jutge les fonts d’una notícia. El secret professional, un dels pilars fonamentals de la professió periodística i, per tant, del dret que té la ciutadania a rebre una informació veraç, encara no ha estat regulat per llei a Espanya, malgrat que és un mandat de la Constitució de 1978. Aquest és un dels aspectes més importants del projecte d’Estatut del periodista professional, que en l’actualitat tramita el Congrés dels Diputats. L’empresonament d’aquesta periodista nord-americana posa de relleu, una vegada més, la necessitat que un afer tant transcendent sigui regulat legalment per a la nostra professió.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, que s’ha reunit durant aquest cap de setmana a Madrid, també ha acordat intervenir com a coadjuvant en una demanda presentada contra l’agència de notícies del cor Korpa per la família de la periodista Ana Belén García, que va morir en un accident de trànsit quan viatjava cap a Còrdova per cobrir una informació per encàrrec d’aquesta empresa, malgrat que no la tenia contractada. Aquest és un cas flagrant de la cada vegada més habitual vulneració de les normes laborals per part de les empreses; en el cas d’aquesta agència de notícies del cor, a més, cal lamentar i criticar el fet que els seus responsables ni tan sols es van dignar a acudir a la conciliació prèvia, en dues ocasions, per intentar arribar a un acord sense haver d’anar a judici.

En aquesta reunió, l’Executiva de la FeSP també ha acordat expressar el seu suport total als treballadors de Radiotelevisió Espanyola que s’oposen al fet que aquesta empresa pública contracti amb altres empreses privades programes informatius, com ara España Directo, i més quan hi ha prou capacitat per produir-lo des de RTVE i, sobretot, perquè afecta l’essència d’un servei públic de comunicació: la informació. Lamentem que aquesta decisió d’externalitzar aquest programa s’hagi promogut des de l’actual direcció general, just quan s’acaba de conèixer el projecte de reforma legal que ha impulsat el Govern per a aquest ens públic, en el qual es prohibeix de manera expressa la contractació amb empreses privades de la realització dels programes informatius.

10 de juliol de 2005

Traducció: Traduït traduit.com