En mantenir la Llei Mordassa. malgrat les crítiques generalitzades, sembla que pretén reprimir les protestes ciutadanes i la informació periodística
La Federació de sindicats de Periodistes denúncia que el Tractat Transatlàntic de Comerç i Inversions (TTIP) afectarà negativament el dret a la informació

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) reclama la dimissió o destitució del ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, perquè durant els seus tres anys al capdavant d’aquesta cartera ha fet mèrits més suficients per deixar el càrrec. La gota que ha vessat el got ha estat la seva obstinació a mantenir i defensar el projecte de Llei Orgànica sobre Protecció de la Seguretat Ciutadana, tot i les crítiques generalitzades de tots els partits de l’oposició –que han votat unànimement contra aquest text en els seus primers tràmits al Congrés– i de nombrosos col·lectius socials i ciutadans.

Aquest projecte –conegut com a Llei Mordassa i que té el suport del Consell de Ministres– ha provocat les protestes no només de la FeSP sinó d’organitzacions tan variades com Amnistia Internacional, Reporters sense Fronteres, Greenpeace, SOS Racisme, la plataforma No Som Delicte, Jutges per a la Democràcia, Ecologistes en Acció, Xarxa Internacional d’Advocats Eureka i la Federació Europea de Periodistes (FEP), entre d’altres.

Malgrat les modificacions introduïdes en l’esborrany inicial, el gran increment que preveu del nombre de faltes relacionades amb els drets a la llibertat d’expressió i de manifestació permet concloure que, amb aquesta llei, el ministre i el Govern pretenen limitar i reprimir tant el dret de la ciutadania a protestar als carrers com el dels periodistes i fotògrafs a difondre aquestes protestes en compliment de la seva obligació professional.

Per tot això, la FeSP considera necessari que el president del Govern ordeni retirar el citat projecte de llei, actualment en tramitació al Congrés dels Diputats, i demani al ministre que dimiteixi o el destitueixi.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest cap de setmana a Madrid, també ha acordat alertar de l’obscurantisme que envolta les negociacions secretes que mantenen els Estats Units i la Unió Europea sobre el Tractat Transatlàntic de Comerç i Inversions (TTIP, per les seves sigles en anglès).

En cas que es dugui a terme aquest acord, a més de suposar un greu atemptat contra la defensa de la regulació europea en matèries com l’economia, els drets laborals, el medi ambient o els serveis públics (salut, educació…), afectarà directament al dret a la informació i la comunicació de la ciutadania: la creació de l’anomenat Mecanisme de solució de controvèrsies inversores-Estat implicaria la indefensió dels Estats contra la concentració dels mitjans de comunicació en mans d’uns pocs monopolis, una pràctica que limita el necessari pluralisme informatiu.

La FeSP comparteix la indignació del Consell d’Informatius i de molts treballadors de TVE, que han protestat per la destitució de tres caps d’àrea de la redacció i quatre adjunts, acordada pel nou director dels Serveis Informatius, José Antonio Álvarez Gundín. En una televisió pública ha de prevaler l’experiència i la trajectòria professional –que les persones destituïdes han demostrat sobradament– i les normes de funcionament intern d’RTVE existents, en comptes del “amiguisme” o els intents d’incrementar el control polític de la informació de cara a les properes eleccions, com a sospita el Consell d’Informatius.

Així mateix, la FeSP dóna suport a la Unió de Professionals de la Comunicació de Canàries (UPCC), que ha exigit al Parlament autonòmic les mesures necessàries per a la destitució del director de Radiotelevisió Canària (RTVC), Guillermo García, per les nombroses irregularitats detectades en aquesta cadena. Entre elles hi figuren els contractes molt costosos amb productores privades o la compra de programes que s’han pagat però mai han estat emesos, que se sumen a d’altres denunciades davant la Fiscalia Anticorrupció per la UPCC i Inquierda Unida Canaria.

1 de desembre de 2014

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) està integrada per: Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC), Sindicato de Periodistas de Madrid (SPM), Sindicato de Periodistas de Andalucía (SPA), Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB), Sindicato de Profesionales de la Información de la Rioja (SPIR), Unión de Profesionales de la Comunicación de Canarias (UPCC) i Sindicato de Xornalistas de Galicia (SXG).