En complir-se avui quatre anys de l’entrada en vigor de la Llei Orgànica de Protecció de la Seguretat Ciutadana -més coneguda com a Llei Mordassa-, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) demana al president del Govern en funcions, Pedro Sánchez, i als grups parlamentaris de l’esquerra al Congrés que compleixin els seus reiterats compromisos i promeses de modificar els articles d’aquesta norma que vulneren els drets de la llibertat d’expressió i informació i de manifestació pacífica, i també el que limiten altres drets de la ciutadania.

Aquest ha de ser un dels objectius prioritaris en la nova legislatura, per acabar amb les arbitrarietats que s’han comès en l’aplicació d’aquesta llei i amb la desproporció en la imposició de multes, com han denunciat el Defensor del Poble, el Consell d’Europa i nombroses organitzacions ciutadanes i sindicals de tot tipus, entre les quals hi ha la FeSP.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest últim cap de setmana a Madrid, ha acordat demanar al Govern i als grups parlamentaris del Congrés que, una vegada superat el perllongat període de campanyes electorals, es prenguin de debò la necessitat de debatre i aprovar una llei que reguli la professió periodística i garanteixi el dret a la informació i la comunicació de la ciutadania.

Aquesta llei, tal com la FeSP i altres organitzacions han reclamat tant al Govern actual –quan no estava en funcions– com als anteriors, ha de definir i protegir els drets dels i les periodistes professionals, de freelances, dels i les que treballen a peça i de col·laboradors/res, i establir els seus deures; també ha de crear Consells Professionals en els mitjans de comunicació, entre altres qüestions. El Congrés, així mateix, ha de crear un Consell Estatal de l’Audiovisual independent del Govern, com existeixen als països de la Unió Europea; resoldre el concurs públic per renovar la cúpula directiva d’RTVE, i impulsar una llei de drets laborals dels i les periodistes.

La Junta Executiva de la FeSP també ha acordat mostrar el seu rebuig a la política d’acomiadaments i tancament d’alguns diaris que ha emprès l’empresari Javier Moll, president del Grup Prensa Ibérica i actual president de l’Associació de Mitjans d’Informació (AMI), després de comprar el Grup Zeta. En els últims mesos ha tancat La Opinión de Tenerife i Levante, de Castelló, i ha acomiadat bona part de les plantilles de La Opinión de Múrcia i La Opinión de Málaga, a més d’aplicar altres retallades en els seus mitjans. Aquestes dràstiques mesures les ha dut a terme sense avisar prèviament als representants dels treballadors, malgrat que ho exigeix la llei.

La FeSP se solidaritza amb les i els treballadors de Prensa Ibérica i del Grupo Zeta, la impremta del qual a Barcelona també ha estat tancada. Aquesta Federació lamenta que el Govern, després d’haver donar suport oficiosament a aquesta operació de compra de Javier Moll –hi havia una altra oferta superior en 20 milions d’euros a la d’aquest empresari que no era ben vista per l’Executiu–, ara guardi silenci davant els acomiadaments i tancaments que està aplicant. Cal recordar que, en els últims anys, en diversos diaris de Prensa Ibérica ja va haver-hi acomiadaments que van deixar les redaccions amb poc personal, per la qual cosa reduir encara més el nombre dels seus professionals fa molt difícil que puguin oferir diaris amb la qualitat que mereix la ciutadania.

La FeSP fa una crida a aquest empresari perquè cessi en la seva política d’acomiadaments i tancaments, i que informi i negociï amb la representació de les plantilles les reorganitzacions que consideri necessàries, tal com estableix la legislació laboral.

1 de juliol de 2019