Un estatut de la professió i aquesta llei són l’única manera de garantir el dret de la ciutadania a rebre informació veraç

El Congrés dels Diputats decidirà la setmana que ve, a instàncies d’Izquierda Unida-Iniciativa per Catalunya Verds (IU-ICV), si tramita una Llei de reconeixement dels drets laborals dels periodistes. La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) aplaudeix la iniciativa i agraeix a aquest grup parlamentari l’interès que té per millorar la situació dels professionals de la informació.

Aquesta llei, amb l’Estatut del periodista professional (EPP) que tramita el Congrés, són el camí perquè els professionals de la informació puguin desenvolupar la seva feina en unes condicions dignes i, per tant, l’única manera de garantir el dret de la ciutadania a rebre informació veraç.

La FeSP espera que el Ple del Congrés acordi per unanimitat tramitar aquest projecte de llei, ja que tots els grups parlamentaris han reconegut la greu precarietat laboral que hi ha entre els professionals de la informació i, de manera especial, entre els periodistes a la peça: tots els estudis coincideixen en el fet que més del 30% dels informadors treballen en condicions precàries o sense contracte.

El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, ha afirmat que “no és seriós que avui hi hagi a Espanya milers de periodistes que fan jornades eternes i en condicions salarials i laborals tan precàries que els fan vulnerables davant les manipulacions i els abusos”.

La proposta que debatrà el Congrés –elaborada pel Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP) i assumida per IU-ICV– regula les condicions laborals dels col·laboradors i els periodistes a la peça, i deixa ben clar que els estudiants en pràctiques i els becaris no poden ser utilitzats com a personal de plantilla, sinó que s’han de formar.

La Junta Executiva Federal de la FeSP demana a tots els grups parlamentaris que donin suport a la tramitació d’aquesta proposta de llei. També expressa la seva preocupació per la lentitud amb què s’està tramitant el projecte d’Estatut del periodista professional, ja que en cinc mesos només han comparegut davant de la Comissió Constitucional del Congrés set de les 44 persones que han estat designades per acudir-hi.

15 de febrer de 2006

Traducció: Traduït traduit.com