El president de la Plataforma Europea d’Autoritats Reguladores i membre del Consell Audiovisual de Catalunya, Joan Botella, ha defensat la independència d’aquestes autoritats per emetre dictàmens sobre les informacions dels operadors de ràdio i televisió que puguin incomplir les normes deontològiques bàsiques o que fomentin l’odi entre els ciutadans i va negar que tractin de substituir els jutges o suposin cap tipus de censura. Botella va fer aquesta afirmació en la seva intervenció en el debat Consells audiovisuals: solució o problema?, celebrat a Madrid l’11 de febrer passat, organitzat pel Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM). El ponent del CAC va explicar que aquestes entitats reguladores són comunes a tots els països europeus, els seus membres són nomenats normalment pel Parlament, igual com els d’altres altes institucions de l’Estat (per exemple, el Tribunal Constitucional a Espanya), no poden tenir relació amb cap mitjà de comunicació i la seva actuació “té totes les garanties de qualsevol procediment administratiu”.

Així, va explicar que en el cas de l’expedient obert a Catalunya a la cadena COPE, l’emissora va poder fer les al·legacions aconsellada pel seu equip jurídic, que no va qüestionar el fons del dictamen del CAC, sinó tan sols la seva competència. Va negar que darrere de l’actuació del CAC hi hagi cap aspiració de sanció a la COPE o la intenció de retirar-ne la llicència i es va mostrar confiat que l’accionista del mitjà de comunicació aconseguirà que moderi algun dels seus plantejaments. També va assegurar que els consells reguladors tenen l’avantatge que actuen ràpidament, davant la lenta mecànica judicial, i va recordar que totes les seves decisions es poden recórrer judicialment. En aquest sentit, va dir que la seva actuació tracta de “buscar solucions satisfactòries per al conjunt d’interessos afectats”, és a dir, el mitjà, els anunciants, els professionals i el públic, que té dret a una informació veraç, davant la justícia, que “aplica la llei de manera inequívoca”.

Segons la seva opinió, el consell audiovisual que s’haurà de crear en l’àmbit nacional “s’iniciarà com un òrgan amb poques pretensions. És molt difícil amb la polèmica que s’ha creat que sigui una entitat forta i de gran autoritat, això s’aconseguirà amb el temps”. No obstant això, va qualificar d’“alta” la necessitat que hi ha que es creï aquest consell audiovisual, a causa de l’“enfrontament polític que hi ha entre polítics i mitjans”, i perquè “el que passa a Espanya no passa a altres països europeus”.

Més contundent es va mostrar Dardo Gómez, secretari d’Organització de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), que va assegurar que “serà una covardia democràtica si el Govern actual no crea un consell audiovisual com el que hi ha als nostres països veïns, fet que ens posaria a la cua de la Unió Europea”. Gómez va recordar que el Codi Deontològic del Consell d’Europa va tenir el suport de tots els partits espanyols i que posa limitacions a les informacions que fomenten “l’odi, el terrorisme o l’enfrontament entre els ciutadans”.

Traducció: Traduït traduit.com