El Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB) rebutja el sistema de cobertura informativa de la campanya electoral que s’està seguint en els mitjans públics de les illes. Un sistema que fa prevaler per damunt de tot els criteris de quotes o de proporcionalitat. Segons aquest sistema, els partits polítics tenen un temps estipulat de cabuda als informatius de IB3 ràdio i televisió, Ona Mallorca i Televisió de Mallorca que s’ajusta depenent dels vots que van obtenir en les darreres eleccions generals de 2004. En el cas balear, aquest es resol en un 46% per al PP i un 40% per al PSOE, mentre que la resta es repartirà entre Unitat per les Illes i Esquerra Unida. El sindicat considera que en base a aquests criteris es menyspreen i anul·len els principis d’equitat, professionalitat i interès informatiu i es margina les forces polítiques minoritàries que tenen el mateix dret democràtic a presentar les seves propostes electorals. Ens adherim així a una protesta formulada anteriorment pels nostres companys del Sindicat de Periodistes de Catalunya.

Entenem que els mitjans de comunicació tenen el deure d’oferir una informació objectiva i plural. Aquesta obligació s’ha de manifestar tant en èpoques en què els ciutadans estan cridats a votar en unes eleccions o en un referèndum com durant la resta de l’any i, per tant, la informació electoral s’ha d’elaborar amb els mateixos criteris professionals amb què ja es fa la informació política: selecció de les notícies en funció de l’interès informatiu, respectant els principis de pluralitat, neutralitat, contrast de la informació, veracitat, rigor i equilibri. Condemnam, per tant, la decisió final de la Junta Electoral Central que va desestimar un recurs que la direcció d’IB3 i de la Radiotelevisió de Mallorca aprovaren i en el qual demanaven poder donar cobertura electoral seguint criteris professionals, tant en la durada i col·locació de les notícies com en les entrevistes electorals. Esperam que aquesta protesta serveixi perquè en properes campanyes electorals no es repeteixi aquest model.

Palma de Mallorca, 22 de febrer de 2008