Prop d’una vintena d’entitats catalanes donen suport al manifest i el decàleg de la Xarxa Ciutadana pel Dret a la Informació i la Comunicació (XCDIC) que demana la regulació d’aquests drets a Catalunya. La plataforma recorda que l’article 52 del vigent Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix les obligacions dels poders públics per garantir el dret a la informació. Aquest mandat al Govern ha estat recentment ratificat al Parlament català amb una moció que ha comptat amb el suport de la majoria dels grups parlamentaris. La Xarxa es va presentar la setmana passada amb amb la taula rodona La democratització dels mitjans de comunicació, que va tenir lloc el passat 22 d’octubre. La plataforma és una espai de col·laboració entre entitats i oberta a la ciutadania per obrir un procés de col·laboració i debat per articular propostes concretes de legislació i polítiques públiques que puguen garantir els drets a la informació i la comunicació. En aquest enllaç hi ha el vídeo de presentació

La Xarxa, que acaba tot just de néixer, aspira a aglutinar cada cop a més entitats, amb l’objectiu que la ciutadania s’organitzi per defensar el dret a la informació i la comunicació. Entre els objectius estan la promoció del debat social al voltant de la garantia d’aquests dos drets, bàsics en democràcia, ja que les entitats de la plataforma entenen que actualment la ciutadania no és prou conscient que la informació és un dret i no una mercaderia. L’autonomia dels mitjans de comunicació i el dret a una informació plural, veraç i contrastada ha de tenir la mateixa consideració social que els drets a la salut i a l’educació, que són considerats pilars de l’Estat social de dret en el qual vivim.

Les entitats que fins ara integren l’XCDIC són el Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC), La Fede.cat Organitzacions per la Justícia Global –de la qual formen part 120 entitats–, la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), l’Associació Catalana de Juristes Demòcrates (ACJD), l’Associació Catalana per la Defensa dels Drets Humans (ACDH), la Unió General de Treballadors (UGT), Comissions Obreres (CCOO), la Confederació General del Treball (CGT), la Unió de Sindicats de Treballadors de l’Ensenyament de Catalunya (USTEC), la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), SICOM-Solidaritat i Comunicació, La Tele.cat, la revista La Directa, el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), AulaMèdia, l’Associació d’Usuaris de la Comunicació (AUC), SomAtents i La Columna.cat.