El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat dels Professionals de la Comunicació (SPC) a la demarcació de Tarragona se solidaritza amb les dues fotògrafes que, el passat divendres, foren ‘convidades’ a anar a la comissaria dels Mossos d’Esquadra perquè els agents ‘inspeccionessin’ les imatges captades.

Les dues fotògrafes van acompanyar la visita que el conseller de Salut, Boi Ruiz, va fer a Tarragona. Les companyes van fotografiar diferents moments de la visita del governant, la qual ha estat, en alguns moments, atribolada a causa de l’escridassada per part d’alguns manifestants que protestaven contra les retallades en el sector.

Després de la visita del conseller a l’Ajuntament de Tarragona, on Boi Ruiz va ser xiulat i es va fer visible un fort dispositiu policial a la Plaça de la Font, uns agents de la policia autonòmica de paisà van acostar-se a les fotògrafes, ‘convidant-les’ a la comissaria dels Mossos d’Esquadra, on van haver d’identificar-se i permetre el visionat de les imatges captades.

L’SPC repudia vehementment aquesta actitud policial, la qual s’allunya del model democràtic que defensem i s’apropa a un sistema que tots volem esborrar de les nostres memòries.

Tot i que el tracte envers les fotògrafes ha estat correcte, no podem acceptar que el material dels professionals de la comunicació sigui objecte d’inspecció o censura policial. Els periodistes són testimonis i missatgers d’episodis socials i l’exercici de la seva professió no pot estar coaccionat per cap organisme policial.

Els estris periodístics i el contingut informatiu només poden ser requisats i intervinguts per ordre judicial.

El Sindicat recomana als cossos i forces de seguretat que respectin el dret a la informació i a les persones que s’hi dediquen.

Tanmateix, l’SPC aconsella a tots els companys que evitin captar imatges facials dels agents policials sempre i quan no es torni imprescindible.

El Sindicat insisteix en la necessitat que els agents policials estiguin degudament identificats amb el número de placa corresponent.

L’SPC recorda que el dret a la informació és un dret fonamental i constitucional que s’ha de protegir i no perseguir.

Tarragona, 19 de maig de 2012