La FeSP demana al Parlament que no cedeixi a pressions i protegeixi els drets d’autoria dels informadors

L’Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE) ha aprofitat la tramitació d’una modificació legal que afecta la propietat intel·lectual i industrial, actualment en el Senat, per tornar a la càrrega en la seva aspiració d’apropiar-se dels drets d’autoria dels informadors. Aquesta vegada ha reclamat que les empreses dedicades a reproduir continguts dels diaris en resums de premsa –activitat coneguda com press-clipping– paguin els editors pels drets d’autoria que corresponen a aquests treballs.

Després de l’intent fallit que els editors van dur a terme mitjançant Gedeprensa -una societat constituïda el 2002 pels cinc grups de premsa més importants d’Espanya-, ara tornen a reclamar uns drets d’autor que, com a mínim, han de negociar i compartir amb els autors directes: els informadors. Moltes de les persones que generen aquests drets d’autoria són de plantilla, però més d’un 30% són col·laboradors sense cap tipus de contracte que cobren per peça publicada. Encara que en cap d’aquests casos no perden la propietat intel·lectual sobre l’obra, és una burla que els editors reclamin per a si els drets d’autoria d’uns treballadors a qui neguen la seva relació laboral amb les empreses.

AEDE argumenta que els drets per aquestes reproduccions corresponen únicament als editors, perquè un diari és una “obra col·lectiva”, però oblida que en la seva creació participen redactors, fotògrafs, dibuixants, infògrafs, documentalistes…

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) no admetrà que aquest gest d’avarícia dels editors de premsa es converteixi en una nova vulneració dels drets d’una professió la situació de precarietat de la qual és cada vegada més gran, i insta el Parlament espanyol que no cedeixi a les pressions dels grans grups de premsa i protegeixi els drets d’autoria dels periodistes tal com es preveu en la Llei de Propietat Intel·lectual i en la normativa de la Unió Europea.

10 d’abril de 2006

Traducció: Traduït traduit.com