Els comitès d’empresa de la premsa diària a Catalunya s’han reunit aquest matí amb el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, i la consellera de Treball, Mar Serna, per analitzar les conseqüències del context econòmic actual en la professió periodística. Els comitès d’empresa han presentat un Manifest que alerta de la greu situació que avui viuen els periodistes en l’exercici de la professió.

La trobada ha tingut lloc a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya i tant els representats dels comitès d’empresa com els membres del Govern han coincidit en la necessitat d’unir esforços per garantir una informació veraç i plural que determina la qualitat del sistema democràtic.

Els comitès han lamentat que, davant la crisi, les empreses apostin per la solució més simple de reduir plantilles, i sense tenir en compte que una ocupació de mala qualitat equival a un periodisme de baixa qualitat.

Els comitès han apuntat que el procés de reconversió que estan vivint els mitjans ha de garantir unes condicions mínimes per tal que el periodista pugui complir el seu compromís d’informar els ciutadans.

Les jornades laborals allargades per cobrir la reducció de personal; la polivalència cada vegada major del periodista que afecta els continguts informatius; la reducció del nombre de col·laboradors i l’externalització dels serveis són alguns dels problemes que els comitès d’empresa han traslladat als consellers de la Generalitat.

Durant la reunió, el conseller Tresserras s’ha compromès a sensibilitzar les empreses d’aquests aspectes i animar-les, com als treballadors i als seus representants, a assumir processos de formació i d’adaptació a les noves realitats que la tecnologia ha accelerat.

Per la seva part, la consellera Serna ha compartit la gravetat de la situació, que coneix pels recents expedients de regulació d’ocupació, i ha reclamat un major protagonisme dels periodistes en els processos de negociació que afecten a diverses plantilles. També ha estat crítica amb la polivalència poc sostenible que a vegades s’imposa als professionals i amb la utilització d’estudiants en pràctiques com a treballadors.

Amb la trobada d’avui al Col·legi, és la primera vegada que comitès d’empresa de premsa i membres d’un govern es reuneixen per analitzar la crisi als mitjans de comunicació.

Tot seguit el Manifest que ha estat lliurat als consellers de la Generalitat:

Manifest dels comitès d’empresa dels diaris de Catalunya

Els comitès d’empresa dels diaris sotasignants, després de diverses reunions per valorar l’actual situació de la premsa escrita i l’actuació de les empreses periodístiques, volen posar de manifest:

1/ La crisi econòmica ha accelerat la transformació que ja vivia la premsa com a conseqüència de l’aparició de nous mitjans vinculats a les tecnologies de la informació i de l’augment de la competència derivada de l’aparició dels diaris gratuïts i l’ampliació dels canals de televisió.

2/Aquestes dues circumstàncies han sacsejat el compte de resultats de les empreses periodístiques, especialment per la caiguda de la publicitat. Però lluny d’entrar en una etapa de revisió dels models periodístics, de potenciació de la qualitat i de recerca de noves propostes, la reacció gairebé única de les empreses ha estat aprofitar la crisi per reduir les seves plantilles i retallar els drets laborals.

3/ Les reestructuracions que viu la premsa escrita han de tenir uns límits que no es poden franquejar si no es vol degradar més la feina i l’ofici de periodista i el dret a una informació rigorosa. D’una banda, és necessari mantenir les actuals condicions laborals i, de l’altra, cal millorar la qualitat de la informació, i això requereix sovint temps per treballar els continguts i especialització.

4/ Més enllà d’aquests principis genèrics, volem fer una crida per frenar determinats processos d’externalització que afecten àrees bàsiques dels diaris. També volem alertar de la temptació de les empreses de forçar els periodistes a assumir de forma simultània la feina de redactar, fer fotos i enregistrar i editar so i imatge, sense tenir en compte criteris de qualitat. Això encara s’agreuja en l’actual situació de precarietat del mercat laboral. En aquest context és necessari més que mai concretar en els convenis col·lectius aquestes regles mínimes del joc que determinen la feina, la jornada laboral i els salaris.

5/ La constant expansió de les noves tecnologies de la informació exigeix que es potenciïn els processos d’innovació i formació interna dins les empreses.

6/ Els conflictes entre les àrees informativa i publicitària i la pressió dels lobbies político-econòmics fan més difícil la independència de la premsa. En el marc actual prenen més rellevància els consells o comitès professionals dels diaris que haurien de tenir un paper més actiu, al costat dels comitès d’empresa, i crear-se allà on encara no existeixin.

7/ Davant d’aquet procés de precarització de la professió, cal organitzar-nos sindicalment i fer propostes que ens permetin sortir d’aquesta situació. Hem de donar suport als nostres comitès i als companys que els integren, i aportar idees i iniciatives que facin possible la continuïtat de les nostres empreses sobre la base d’una informació de qualitat i d’uns professionals amb unes condicions de treball dignes.

Barcelona, 9 juliol de 2009
Signants:
Comitès d’empresa del diaris :
ABC, AVUI, Diari de Girona, Diari de Tarragona, Diari de Terrassa, El Mundo de Catalunya, El 9Nou, El País, El Periódico, El Punt, La Razón, La Vanguardia, Mundo Deportivo, Regió 7 i Sport

Amb el suport de:
Col·legi de Periodistes de Catalunya
CC.OO.
Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC)