El Sindicat de Periodistes de Galícia denuncia que molts periodistes no són lliures de treballar en gallec El Sindicat de Periodistes de Galícia (SXG) ha denunciat, coincidint amb el Dia de les Lletres Gallegues -el 17 de maig-, que l’ús del gallec és encara una curiositat en la majoria dels mitjans de comunicació privats en aquesta Comunitat. Les portades dels principals periòdics de Galícia del 17 de maig van ser majoritàriament en gallec, com succeeix tots els anys per aquestes dates. L’SXG valora positivament aquest costum, però entén que, en el fons, és una pràctica hipòcrita. La realitat del dia a dia és ben diferent, ja que són molts els afiliats del sindicat dels periodistes gallecs que volen escriure més notícies en la seva llengua però que no poden fer-ho a causa de les polítiques empresarials que afavoreixen el castellà en totes les àrees temàtiques que no siguin, sobretot, cultura o opinió.

El Sindicat gallec mostra el seu respecte per la llibertat de les empreses per escollir l’idioma en el qual publiquen. No obstant això, l’SXG demana als mitjans un compromís més enllà del purament estètic o testimonial amb el gallec, que també és la llengua de molts dels seus empleats i de la gran part de la seva audiència. Igualment, l’organització recorda als poders públics que un dels seus deures legals és fomentar l’ús de la llengua, per a la qual cosa, l’SXG reclama a les administracions que l’ús regular de l’idioma sigui, juntament amb l’eradicació de la precarietat laboral, un criteri clau a l’hora de concedir les subvencions i les campanyes de publicitat que, amb diners públics, serveixen per finançar les empreses de comunicació.