El Comitè d’Empresa de l’Agència Catalana de Notícies (ACN) vol comunicar a l’opinió pública el seu rebuig al recent acomiadament d’un treballador de l’àrea de Gestió de la Informació perquè suposa una vulneració als drets fonamentals de la llibertat d’expressió i al dret a fer vaga sense haver de patir represàlies per part de l’empresa.

Un redactor documentalista de l’ACN ha estat acomiadat per la direcció de l’empresa per haver fet vaga i exercir el seu dret fonamental de llibertat d’expressió. El motiu que ha desencadenat aquest acomiadament ha estat un correu intern electrònic del professional que va fer vaga el 29-S, en resposta a un correu enviat el 30 de setembre pel director de l’ACN, Saül Gordillo. En aquest correu, enviat a tota la redacció, el director felicitava als redactors que van treballar durant la jornada de vaga del 29-S perquè havien demostrat la seva ‘vocació’ periodística, el valor afegit ‘impagable que fa gran’ a l’ACN, segons deia el director.

El treballador acomiadat va respondre al director el dia 4 d’octubre a les 13h10 a través d’un altre correu intern enviat al director i amb còpia a tota la plantilla. La resposta de l’empresa va ser fulminant i immediata i el van acomiadar poc abans de les sis de la tarda. En el correu, el documentalista, utilitzant un to irònic, se sumava a les felicitacions del director per haver produït, l’Agència, el doble de notícies que un dia com la manifestació del 10 de juliol a Barcelona i, d’aquesta manera, haver neutralitzat amb escreix la no producció dels periodistes que sí van voler exercir el seu dret a la vaga.

La direcció de l’empresa ha justificat l’acomiadament com una necessitat d’ajustar la plantilla de l’àrea de Gestió de la Informació. Per aquest motiu, l’empresa va decidir rescindir el contracte d’obra i servei de l’afectat.

El Comitè d’Empresa nega públicament aquesta explicació i recorda que en una recent reunió celebrada aquest setembre amb la direcció, el president de l’ACN, Carles Mundó, va comunicar que no es preveien acomiadaments ni ajustos de plantilla.

El Comitè d’Empresa creu que cap decisió empresarial d’aquestes característiques pot quedar sense resposta, i menys si aquesta s’assumeix en una empresa pública. S’ha d’evitar que aquest error de gestió es pugui fer servir de referent en futurs comportaments en el sector privat.

Davant la naturalesa d’aquest acomiadament, el Comitè d’Empresa reclama la readmissió immediata del treballador acomiadat perquè estem plenament convençuts que s’han vulnerat els drets fonamentals d’exercir el dret a vaga sense patir represàlies i el de la llibertat d’expressió. El Comitè d’Empresa també demana explícitament la intervenció del Col•legi de Periodistes perquè valori aquest fet i prengui les mesures pertinents.

Comitè d’Empresa de l’Agència Catalana de Notícies