Amb motiu de l’1 i el 3 de maig, l’SPC es solidaritza amb els treballadors de l’Agència EFE, de l’‘Avui’, Zeta i RTVE i amb els periodistes a la peça.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació commemora conjuntament l’1 i el 3 de maig –Dia Internacional dels Treballadors i de la Llibertat de Premsa respectivament– perquè són les dues cares d’una mateixa moneda.

Aquest any, les dues dates arriben en un marc generalitzat de greus agressions als professionals del sector. Per això el sindicat es solidaritza amb els treballadors del diari Avui, de l’agència EFE, del Grup Z –on els companys de la rotativa i d’Ediciones B s’enfronten a dures retallades– i d’RTVE, amenaçats per acomiadaments immediats, rebaixes de sou i altres alteracions a la baixa de les seves condicions laborals.

Però volem denunciar especialment la situació en què es troben els periodistes a la peça, el col·lectiu més castigat perquè en el seu cas la pèrdua de la feina acostuma a saldar-se sense indemnització ni dret a percebre cap subsidi. Per això reivindiquem també que es reguli la professió i es doni cobertura social a un grup de professionals sense els quals molts mitjans de comunicació tindrien greus dificultats per ser al mercat. I ens oposem a que els treballadors dels mitjans de comunicació paguin la crisi de les empreses, sovint sobredimensionada per endurir l’abast de les retallades.

I l’SPC celebra conjuntament l’1 i el 3 de maig perquè la precarietat laboral té conseqüències directes en la qualitat de la informació que es dóna a la ciutadania i en la de la democràcia. Els acomiadaments i les rebaixes salarials que impulsen les empreses deterioren els seus productes informatius.

Finalment, i davant les pròximes eleccions al Parlament de Catalunya, l’SPC demana a tots els grups polítics que es comprometin a garantir el dret a la informació de la ciutadania, mitjançant la regulació de la professió periodística, d’acord amb l’article 52 de l’Estatut. Així mateix, el sindicat dóna suport al nou text elaborat pel Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP) –que formen les organitzacions sindicals i professionals representatives dels informadors– per regular aquesta qüestió en l’àmbit estatal. Aquest va ser un dels compromisos incomplerts pel president del Govern espanyol. Un compromís que s’ha vist defraudat en la Llei de l’Audiovisual, que sintonitza amb els grans grups mediàtics interessats en què imperi la llei del més fort en la selva de la comunicació.

Per tot això fem una crida a defensar els llocs de treball i unes condicions laborals dignes per exercir bé la nostra feina i garantir el dret a la informació de la ciutadania.

Barcelona, 29 d’abril de 2010