Diversos periòdics italians van publicar el divendres 11 de juny espais en blanc per protestar contra la denominada llei mordassa que el Senat havia aprovat el dia anterior i l’objectiu de la qual és posar límits a la utilització de les escoltes telefòniques en les investigacions judicials i impedir la seva publicació.

El diari La Repubblica va obrir la seva edició amb una pàgina en blanc en la qual solament es llegia: «La llei mordassa nega als ciutadans poder ser informats». També La Stampa, va publicar els seus espais fixos Buongiorno i Jena en blanc per «habituar-se» a l’efecte de la nova llei dissenyada per a fer callar els judicis contra Berlusconi.

Per la seva banda, la Federació Nacional de la Premsa Italiana (el sindicat dels periodistes italians) ha convocat una vaga general del sector per al pròxim 9 de juliol, que serà una jornada de «silenci informatiu».

La nova norma, que ha de ser encara aprovada per la Cambra de Diputats, autoritza la utilització d’escoltes telefòniques només en el cas de delictes castigats amb més de cinc anys de presó, inclosa la corrupció. La durada de les escoltes només pot durar 75 dies, que es podran prorrogar de tres en tres dies.

Pel que fa a les multes, els diaris que publiquin de manera textual les escoltes s’enfrontaran a sancions de fins a 300.000 euros. Aquesta pena serà de fins a 450.000 euros si les escoltes que es publiquen pertoquen a persones no vinculades als fets. Així mateix, els periodistes que incompleixin la llei podran ser condemnats a un mes de presó o a una sanció de fins a 10.000 euros si publiquen les escoltes durant investigacions o actes cobertscobrits de secret.