La direcció de la CCMA ha anunciat la desaparició d’ICAT FM de la freqüència modulada a partir del pròxim 1 d’octubre, i la reordenació dels canals de TVC, amb la desaparició del 3XL i la reducció de la programació del 33, que compartirà canal amb el Super3. En el cas d’ICAT FM, la decisió és negativa per al Grup d’Emissores de Catalunya Ràdio perquè perd una freqüència i per tant, presència a l’antena i força mediàtica. També es renuncia a un potencial d’oients acostumats a escoltar la ràdio per la freqüència modulada. És una decisió precipitada que hauria necessitat un període més ampli de transició on es pogués explicar als oients el nou canal o, si més no, engegar el nou projecte de manera més immediata, sense esperar a l’1 de gener.

En l’aspecte laboral, la decisió d’eliminar ICAT FM de la freqüència modulada pot posar en perill alguns llocs de treball del Grup d’Emissores de Catalunya Ràdio. Des d’aquest comitè exigim, com la direcció s’ha compromès a complir, que la desaparició de l’FM no comporti cap acomiadament.

Però, a més, la decisió d’eliminar ICAT FM de la freqüència modulada comporta fer desaparèixer l’emissora de la cultura del Grup de Catalunya Ràdio. No podem oblidar la feina diària de servei públic que s’ha fet durant tots aquests anys donant sortida i veu a la música i la cultura catalanes. És cert que vivim en un context econòmic difícil, però quin preu s’ha de pagar per tenir un altaveu de la cultura i la música del país? En un moment en què el govern defensa tenir estructura d’estat, és quan més toca defensar la nostra cultura i reforçar els mitjans que la promouen com ICAT FM o el 33. Deixar l’FM suposarà, una vegada més, debilitar el servei públic per beneficiar l’empresa privada, que serà l’encarregada de rebre, gairebé amb seguretat, la freqüència que ara abandonem. Malauradament, la història no és nova a Catalunya Ràdio, ja es va viure ara fa uns quants anys amb RAC 105.

Avui és un dia per criticar les direccions que han passat pel Grup d’Emissores de Catalunya Ràdio els últims anys i que han estat incapaces de fer les inversions d’esforç i diners que mereixia una emissora cultural com ICAT FM. Si ha arribat a aquest final, també és culpa de qui no s’ha involucrat prou en el projecte. No els treballadors que sempre han aportat la seva qualitat, lluita i il·lusió per fer arribar als oients allò que en cap altra emissora poden trobar.

Avui, l’endemà de l’anunci d’una decisió tan trista, és moment també per exigir a l’actual direcció que el compromís que ha adquirit amb els treballadors per tirar endavant un nou projecte, no quedi en no res. En els pròxims mesos ens ha de demostrar que lluita pel futur d’ICAT.CAT i, sobretot, que creu en un servei públic de qualitat com el que tenim ara: amb una programació i uns continguts culturals que no es poden perdre. Volem que sigui capaç de transmetre a tots els departaments de Catalunya Ràdio la necessitat d’engegar un nou projecte amb força perquè mantingui i superi el nivell que té ara.

Tots els treballadors del Grup d’Emissores de Catalunya Ràdio es posaran al capdavant d’un nou projecte amb totes les seves forces. Com ho hem estat fent des que es va crear l’emissora ara fa cinc anys. I com fem cada dia, perquè ens agrada la nostra feina i, sobretot, creiem en el servei públic que estem donant. Un servei a què cap país que vulgui créixer hauria de renunciar.

Barcelona, 13 de setembre del 2012