Dijous 13 de desembre passat a la tarda es va debatre al Parlament una moció de Ciutadans sobre la CCMA. Una moció desfasada en el temps, perquè provenia d’una interpel·lació al Govern d’unes setmanes enrere, i mentre, s’havia fet el pacte de la vergonya. Vergonya també per a Ciutadans, que va voler que es mantingués en secret fins després de les eleccions andaluses, per no ser criticats en aquella campanya per arribar a acords amb forces independentistes. El mateix que els va recriminar dimecres Pedro Sánchez al Congrés, deixant en evidència l’acceptació de l’acord excloent per part del PSC.

La sessió va servir per confirmar que el pacte a quatre es manté, tal i com van anunciar en el seu moment TV3 i Catalunya Ràdio. Un acord fet a esquenes dels altres grups, amb els quals s’havia procedit a tramitar la reforma de la llei de la Corporació davant la Mesa del Parlament, i que només calia portar al Ple. Un tràmit que ara bloquegen JxCat i ERC, i també Ciutadans, perquè deuen preferir dur a votació el seu acord, que compleix els requisits de majoria de 2/3 i de proposta d’almenys tres grups (encara que dos són del mateix govern), però no els criteris de la mateixa Llei actual segons la qual les propostes de noms al Consell han de respondre a criteris estrictes de competència professional i després que el CAC els proposi i en verifiqui la idoneïtat.

I un acord que comporta la presència al nou Consell de comissaris polítics i empresarials, de solvència no contrastada, i de recanvi de papers en els mitjans de la Corporació per part dels dos grups del Govern, que pot portar de nou a la direcció d’Informatius de TV3 una persona de confiança política del JxCat.

Aquesta maniobra contra el consens i contra les peticions històriques dels representants dels treballadors, que com altres organismes professionals, sindicals i acadèmics hem reiterat la necessitat de reformar la governança de la Corporació per desgovernamentalitzar TV3 i Catalunya Ràdio, mereix el rebuig més absolut dels treballadors i de la ciutadania, perquè ens transporta a abans de 1999, quan el Parlament de Catalunya va resoldre que calia retornar als mitjans públics de la Generalitat el seu caràcter de públics, i no governamentals, com ha tornat a succeir de manera intensificada des del 2012 i com ja resulta evident per a qualsevol, fins i tot per a qui ho justifica en funció de la situació política.

Per tot això creiem que cal tornar a defensar com mai i amb tota energia els principis de la Llei de la CCMA, retornant-li la forma de governança basada en el consens polític i social, perquè és la millor forma d’assegurar l’estabilitat i viabilitat de la nostra empresa, que ha de tenir el suport de tots els sectors i de la immensa majoria de la ciutadania per ser realment pública.

Sant Joan Despí, 14 de desembre de 2018