Una seixentena de periodistes s’han concentrat aquest divendres 14 de desembre davant de la seu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en contra de la requisa d’ordinadors i telèfons mòbils que la Policia Nacional va fer a Palma dimecres 12 de desembre per ordre judicial a professionals de la informació del Diari de Mallorca i l’Agència Europa Press a la capital balear. La protesta estava convocada pel col·lectiu de periodistes d’informació judicial de Barcelona, acte que ha rebut el suport tant del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) com pel Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC).

El periodista d’El Periódico Jesús G. Albalat ha llegit el manifest preparat a l’ocasió en el qual s’afirma que «en 40 anys de vigència de la Constitució, cap membre del Poder Judicial havia ordenat entrades i registres en mitjans de comunicació per confiscar telèfons mòbils i ordinadors de periodistes que tracten de complir la seva missió constitucional en relació a un cas de corrupció: proporcionar informació veraç als ciutadans I això és el que ha succeït en el Diari de Mallorca i a la redacció d’Europa Press a Balears». Al text es diu que «el secret professional dels periodistes està constitucionalment protegit i sacrificar-lo per perseguir un delicte de rellevament que, en tot cas estaria castigat amb una simple multa, representa no només un atac desproporcionat al dret fonamental a la informació, sinó que també suposa un gravíssim precedent a l’enderrocar per complet i de manera indiscriminada la deguda protecció a les fonts periodístiques».

El manifest es tanca dient que «creiem que el Consell General del Poder Judicial i la Fiscalia General de l’Estat no poden quedar al marge d’aquest despropòsit. Apel·lem, per això, al seu bon criteri per transmetre a la societat el seu inequívoc compromís amb el dret fonamental a la informació sense ingerències indegudes». Els participants en aquesta acció lluïen cartells en els quals es llegia «el nostre secret professional, el teu dret a la informació, #elsecretnoestoca».

Mobilitzacions a les Balears
Dijous 13 de desembre ja va haver-hi concentracions a Palma i a altres ciutats balears de rebuig a aquesta actuació judicial. A la capital de l’arxipèlag, unes 200 persones van protestar a la plaça de la Cort contra els registres del dia anterior a Diario de Mallorca i Europa Press. El Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB) i l’Associació de Periodistes de les Illes Balears (APIB) van difondre un manifest conjunt en el qual titllen aquests fets «de l’atemptat més gran contra la llibertat de Premsa de la història democràtica de Balears. Fem una crida a les institucions i a la societat civil balear a defensar el dret a l’exercici del periodisme, pilar bàsic de la democràcia».

L’SPIB, davant les dificultats que tothom pogués a la convocatòria de Palma, va convidar «les diferents redaccions de mitjans a què es facin una foto i la pugin a les xarxes com a manera d’expressar la seva solidaritat». Els primers en fer-ho van ser a Diari de Mallorca i a Formentera. El sindicat instava també a penjar aquestes imatges amb el hashtag de suport #elsecretonosetoca.

Denúncies internacionals
La Federació Internacional de Premsa (FIP) i la Federació Europea de Periodistes (FEP) s’han fet ressò d’aquest afer i també han denunciat aquesta intervenció policial, amb l’aval judicial. Les dues organitzacions afirmen que aquests fets «suposen una greu violació del dret dels periodistes a protegir les seves fonts d’informació. Aquest dret és un pilar fonamental de la llibertat de premsa, recollit a l’article 20 de la Constitució Espanyola i la seva violació suposa un atac al lliure exercici del periodisme». La nota de la FIP i la FEP es fa ressò de les declaracions del secretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Agustín Yanel, que ha dit que «aquesta actuació policial suposa una greu vulneració del secret professional dels periodistes, reconegut en l’article 20 de la Constitució espanyola i en totes les legislacions democràtiques sobre llibertat d’informació».

Yanel ha mostrat també la seva solidaritat amb els companys i companyes dels mitjans afectats «als quals donem el nostre suport en totes les accions que vulguin emprendre per defensar els seus drets professionals i constitucionals». Les dues organitzacions han difòs àmpliament la seva protesta a través de les xarxes.