Carta oberta al moviment associatiu de Catalunya, convidant-lo a assistir a la presentació de la proposta d’Estatut del Periodista Professional, actualment en tràmit parlamentari al Congrés dels Diputats, a l’espera d’iniciar el període de compareixences dels experts

Benvolgut/da amic/ga:

Em dirigeixo a tu per convidar-te a l’acte que farem el pròxim dimarts dia 14 de juny al centre cívic del Pati Llimona i que té com a objectiu difondre una iniciativa parlamentària en favor del dret de la ciutadania a rebre una informació veraç, plural i de qualitat. La nostra organització està fermament compromesa des del seu naixement, ara fa 12 anys, amb la defensa d’un dels drets fonamentals reconeguts en totes les legislacions democràtiques com és el dret a la informació com a garantia d’una societat lliure per a prendre les seves decisions.

Fruit d’aquesta tasca, desenvolupada amb el conjunt de les organitzacions professionals i sindicals del sector a través del Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP), s’ha elaborat una proposta d’Estatut del Periodista Professional, amb uns continguts similars als que tenen aquestes lleis en els països del nostre entorn democràtic, com França, Portugal, Itàlia o els països nòrdics. És una iniciativa que persegueix establir per llei quins són els drets i els deures dels periodistes però que, sobretot, l’objectiu principal no és satisfer una reclamació corporativa dels treballadors de la informació sinó que és regular per llei la defensa del dret a la informació, d’altra banda, reconegut a la Constitució espanyola però que encara no ha estat regulat .

Aquesta iniciativa és ara en tramitació parlamentària al Congrés dels Diputats. El Sindicat de Periodistes de Catalunya vol aprofitar aquesta circumstància per explicar al conjunt de la ciutadania la importància cabdal que per a una societat democràtica té que aquest projecte legislatiu arribi a bon port. Per això convidem totes les organitzacions del teixit associatiu de Catalunya al debat Estatut del Periodista Professional, un instrument per garantir el dret a la informació que se celebrarà, com deia, el pròxim 14 de juny, al centre cívic del Pati Llimona, al carrer Regomir, 3, de Barcelona, a dos quarts de vuit del vespre. Participaran el diputat d’Esquerra Verda Joan Herrera (proponent de la llei que ara és a tràmit parlamentari), el magistrat de l’Audiència de Barcelona Santiago Vidal, i el secretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Enric Bastardes.

Ens agradaria molt poder comptar amb la teva presència, donada la transcendència social i política de la llei que ara és a mans de la comissió parlamentària corresponent. Voldria insistir novament en el fet que no és un afer que afecta únicament els periodistes sinó el conjunt de la societat. No fa tant de temps, la vulneració d’aquest dret fonamental va arribar a uns nivells prou preocupants com per provocar la mobilització ciutadana amb un clam al carrer prou explícit que deia “Volem saber!”

Rep una cordial salutació