Carta oberta als diputats del Parlament i a la ciutadania de Catalunya

La situació social, política i econòmica avui a Catalunya és excepcional, i els ciutadans necessiten ara més que mai accedir a una informació veraç, objectiva, plural i rigorosa, i disposar d’una programació de qualitat, indispensables per a una bona salut democràtica.

Aquesta oferta també és necessària perquè la ciutadania pugui exercir el dret a decidir lliurement i amb garanties d’escollir la millor opció: per això fan falta uns mitjans de comunicació públics com TV3 i Catalunya Ràdio.

– El 2013 TV3 compleix 30 anys. Va apareixer abans de les televisions privades amb l’objectiu prioritari de la normalització de la llengua i la cultura catalanes, i des d’aleshores compleix, com qualsevol altre mitjà públic europeu, la funció de garantir el pluralisme i la cohesió social, així com la qualitat informativa i de programació en general.

– TV3 i Catalunya ràdio formen la CCMA, una de les millors i més barates corporacions de comunicació públiques d’Europa. El cost per ciutadà de tots els seus canals, emissores i portals és d’uns 35 euros/ciutadà/any. El seu pressupost públic anual, de 260 milions d’euros, suposa aproximadament l’1% dels pressupostos generals de la Generalitat i és inferior a les necessitats econòmiques d’una setmana de Sanitat i Ensenyament.

– TV3 i Catalunya Ràdio suposen una inversió de país per a la normalització de la llengua, la difusió cultural i del coneixement, l’accés universal als continguts i la potenciació de la indústria audiovisual catalana, inclosa la cinematogràfica.

– Els mitjans de la CCMA són un model d’èxit, referents a Catalunya des de fa tres dècades, molt rendibles socialment i culturalment, amb un arrelament ciutadà majoritari. Amb un pressupost de menys de la meitat del de TVE i inferior al de les televisions privades espanyoles, segueix sent líder a Catalunya i molts dels seus programes premiats i reconeguts arreu.

– En 3 anys el pressupost de la CCMA s’ha reduït el 25%, el mateix percentatge que el sous dels seus treballadors i de tot el sector públic. S’ha deixat de contractar 400 treballadors temporals, s’ha rescindit contractes amb empreses proveïdores i s’han tancat canals. Com a empresa pública s’ha de gestionar amb transparència i rigor, però l’afebliment de la CCMA només beneficia els grups privats que no ofereixen un servei equivalent.

– Aprimar més TV3 i Catalunya Ràdio és posar en perill el seu futur, potser de manera irreversible, i el servei que presten, ara més que mai, a la ciutadania de Catalunya. I una televisió sense audiència no pot complir el paper de televisió pública nacional, al servei de la societat que la substenta.

TV3 ha de ser una televisió de país, no pas del govern ni dels partits, i els catalans i els seus representants també tenen el dret a decidir els mitjans de comunicació públics que volen i que hem construït amb èxit al llarg d’aquests 30 anys.

Barcelona, 23 de gener de 2013