Per commemorar l’1 i 3 de Maig d’enguany, les entitats de la ‘Comissió Periodigne’ hem presentat aquest divendres 3 de Maig al registre de la Delegació del Govern espanyol a Catalunya una instància en la qual denunciem la precarietat laboral en el periodisme i la desinformació que pateix la societat. També hi reclamem per escrit mesures per posar fi a aquesta situació. En primer lloc es demana una llei de drets laborals dels periodistes que inclogui la protecció social dels i les periodistes a la peça a partir d’incorporar aquest col·lectiu en el Règim General de la Seguretat Social i que es promogui que en la negociació col·lectiva al sector es puguin establir condicions laborals dignes per a aquestes persones. També es fa notar la necessitat que el Govern espanyol doti de més mitjans la Inspecció de Treball, i mesures per garantir el dret a la informació de la ciutadania.

La ‘Comissió Periodigne’ som un grup d’entitats periodístiques que lluitem per la dignificació de les condicions de treball dels i les periodistes i el dret a la informació de la ciutadania. Des de fa uns anys commemorem plegades l’1 i el 3 de Maig –Dia Internacional del Treball i Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, respectivament–, perquè per als i les periodistes són les dues cares de la mateixa moneda. Aquestes entitats som l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), Solidaritat i Comunicació (SICOM), i Som Atents de Reporterisme.

Enguany hi arribem després d’haver culminat una de les fases de difusió i divulgació del Pentadecàleg «15 accions per a un periodisme digne» aprovat a l’Assemblea Oberta de Periodistes de l’11 de novembre de 2017, convocada per la ‘Comissió Periodigne’. Aquesta tasca ha consistit a reunir-nos amb la majoria de grups polítics del Parlament de Catalunya per presentar-los aquestes propostes i demanar-los accions per fer, en el seu marc de competències, les transformacions necessàries per garantir el dret a la informació de la ciutadania –tal com estableix l’article 52 de l’Estatut de Catalunya– i millorar les condicions amb què treballem els i les periodistes.

En el marc d’aquest 3 de Maig, aquestes entitats volem aprofitar per recordar als grups del Parlament de Catalunya que es van comprometre en regular el dret a la informació de la ciutadania a partir de desenvolupar legislativament l’article 52 de l’Estatut. Concretament ens hem reunit amb ERC, Ciutadans, PSC-Units, Junts per Catalunya i Catalunya en Comú Podem, així com el president de la Cambra, Roger Torrent. Els nostres interlocutors van coincidir amb nosaltres en la necessitat d’afrontar aquesta qüestió, que no pot acabar una legislatura més com una mena d’assignatura maria que sempre queda penjada. Hi ha grups que van anunciar diverses iniciatives, com la petició a la Mesa del Parlament de crear una ponència parlamentària que comenci a tramitar la regulació del dret a la informació en la línia de com ho està en molts països europeus. També hi ha qui es va comprometre a aportar un text per començar a treballar. Els instem a impulsar aquestes iniciatives com més aviat millor. Les entitats també estem a la seva disposició per aportar tota la informació que necessitin.

Entenem que aquesta no és una tasca fàcil però considerem que és ja del tot inajornable, que tota la feina que es pugui anar fent serà útil en aquesta o en pròximes legislatures. La greu situació que pateix el periodisme i les persones que hi treballen exigeix una acció urgent des de les institucions que tenen entre les seves responsabilitats principals la de millorar la qualitat democràtica del país.

Per això, aquestes entitats entenem que aquesta acció que hem fet aquest 3 de Maig no és una iniciativa puntual sinó que forma part d’una tasca que estem realitzant conjuntament des de fa un temps. És una feina que aquestes entitats ja fèiem per separat i que –en el marc de la lògica autonomia de cadascuna d’elles– treballant-ho conjuntament reforcem col·lectivament la lluita per aquests objectius. Per això el que reclamem aquest 3 de Maig al Govern espanyol és el mateix que plantegem a l’Administració catalana, en el marc, òbviament, de les respectives competències.

En aquesta instància també es reclama la derogació de la Llei de Protecció de la Seguretat Ciutadana, més coneguda com a Llei Mordassa, i fer marxa enrere en les reformes del Codi Penal que han limitat els drets d’expressió i d’informació. També es demana una Llei que reguli el dret a la informació de la ciutadania que, entre altres coses, faci vinculant el compliment dels codis deontològics.