La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) se suma a tots els actes i manifestacions convocades per al 25 de novembre, Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones. Les violències i assassinats de dones –en el que va d’any ja hi ha hagut 51 morts– són una una xacra social global que suposa que més del 70% de les dones pateixin algun tipus de violència al llarg de la seva vida, segons dades de Nacions Unides.

Davant aquesta gravíssima situació, la FeSP manifesta el seu estupor i total rebuig a la nova pràctica política del partit d’ultradreta Vox, que ha impedit aprovar l’habitual declaració institucional que cada any consensuen totes les forces polítiques, en negar-se a secundar-la amb el seu vot en els Governs autonòmics d’Andalusia, Madrid i Múrcia i en diputacions i ajuntaments on està present. És un fet d’enorme gravetat perquè suposa un intent de regressió a l’època de la dictadura franquista, que tant va contribuir al sotmetiment i la falta de llibertats de les dones.

Com a membre de la Federació Internacional de Periodistes (FIP), la FeSP se suma aquest 25 de novembre a la campanya NO estàs sola, que denuncia l’increment dels casos de ciberassetjament que sofreixen de manera molt especial les dones periodistes i comunicadores: insults, menyspreu laboral, comentaris sexistes, amenaces de mort o violació, enviament d’imatges obscenes, persecució i control online o suplantació d’identitat, etc. Segons dades de la FIP, el 95% dels qui pateixen aquest assetjament en el sector de la comunicació són dones, no per la seva professió sinó pel seu sexe, la qual cosa els provoca traumes psicològics, autocensura i, a vegades, també la pèrdua del seu treball.

La FeSP fa una crida a desenvolupar una vigilància i denúncia constant per part de les empreses periodístiques, sindicats i organitzacions de periodistes, així com a aplicar protocols que permetin eradicar el ciberassetjament i deixar clar a les dones periodistes que sofreixen abusos, que NO estan soles. Les empreses de comunicació han de garantir un lloc de treball segur i adoptar les mesures necessàries perquè les periodistes i comunicadores estiguin protegides enfront d’aquesta mena de violències.

Aquesta Federació considera urgent que Espanya se sumi a la petició de Nacions Unides per a la ratificació del Conveni 190 de la OIT, que aborda la violència i l’assetjament en totes les seves formes, inclosa l’exercida de manera en línia.

En aquest 25N cal recordar la importància del Conveni 190, que se centra especialment en la violència per motius de gènere perquè les dones es veuen molt més afectades per la violència i l’assetjament en l’entorn laboral. Aquesta és la primera convenció internacional que té per objecte posar fi a la violència i l’assetjament en el món laboral.

La FeSP també se suma les peticions d’incorporar a l’ordenament jurídic espanyol íntegrament el Conveni d’Istanbul del Consell d’Europa que, encara que va entrar en vigor a Espanya fa cinc anys, té fortes llacunes en la seva aplicació com no haver ampliat el concepte de violència de gènere a tots els tipus de violència que s’exerceixen sobre les dones, ina cosa que ara és urgent.

La Federació de Sindicats de Periodistes crida els i les periodistes i comunicadores a secundar les accions i manifestacions convocades el dia 25 de novembre.

23 de novembre de 2019