Commemorem conjuntament aquestes dues dates, el Dia Internacional del Treball i el Dia Mundial de la Llibertat de premsa, perquè la precarietat laboral i la indefensió professional no sols no disminueixen, sinó que s’incrementen. Això degrada el dret a la informació de la ciutadania, perquè uns professionals sense condicions de treball dignes i sense eines per defensar la informació veraç de les ingerències econòmiques i polítiques no poden complir el mandat constitucional d’assegurar la lliure informació.

Per això no poden deslligar la lluita per una contractació estable i unes millors condicions de feina de la defensa de la professionalitat dels informadors, que reclama una regulació legal que blindi els seus drets i deures i faci vinculant l’ètica periodística, de manera que el Codi Deontològic no quedi en un brindis al sol que es pot vulnerar impunement.

La realitat ens reafirma en aquestes conviccions, per les retallades que el Grup Zeta vol tornar a aplicar als seus treballadors, mentre els directius no han complert el compromís de rebaixar els seus sous, o per la nova involució a la CCMA, on un Consell bunqueritzat, que només té el suport del govern, desafia el Parlament i no renova els membres caducats, però nomena un director de TV3 situat a anys llum de la independència, la imparcialitat i la neutralitat exigibles en un mitjà públic.

I és que els enemics de la lliure informació, que volen controlar els mitjans privats o públics per al seu benefici econòmic o polític, no separen els aspectes laborals dels professionals. Enviant a casa professionals ‘séniors’ , més cars des de la seva òptica economicista, empobreixen les redaccions i trenquen la transmissió de coneixement entre aquests i els més joves, que és una garantia d’una bona informació.

Com que la informació no és una mercaderia, sinó un dret humà i un dret constitucional, cal reivindicar la regulació laboral i professional dels informadors, com passa en països del nostre entorn. Aquesta és la millor manera de defensar la llibertat informativa, que és bàsica per a la formació de l’opinió pública i per tant per a la consolidació d’una societat democràtica..

Per això cridem els professionals de la premsa i de la comunicació a donar suport a les mobilitzacions amb motiu de l’1 de maig, i també a les iniciatives en relació al 3 de maig. Especialment a l’acte-debat que es farà dissabte 6 de juny a l’antiga “Casa de la Premsa” de Barcelona sobre els problemes transversals de la professió i el dret ciutadà a la informació, I on participaran diverses organitzacions que apleguen professionals del periodisme i de la comunicació.

Per un 1 i 3 de maig de lluita contra les agressions laborals i/o polítiques als professionals de la premsa i pel dret a la informació.
La nostra precarietat laboral i professional és la vostra desinformació

28 d’abril de 2017