El Sindicat de Periodistes de Galícia (SXG), en la celebració del Día das Letras Galegas el passat 17 de maig, ha denunciat que la utilització del gallec és encara molt escassa a la majoria dels mitjans de comunicació privats de la comunitat.

L’SXG reclama que les multimilionàries subvencions que reben cada any les empreses amb l’excusa de l’idioma estiguin condicionades al seu ús reial i a la lluita contra la precarietat, especialment davant l’actual onada d’acomiadaments.

També s’indica que el 17 de maig, “les portades dels principals diaris de Galícia surten al carrer majoritàriament en gallec, com passa cada any per aquestes dates. El Sindicat valora positivament el costum, però entén que és una pràctica hipòcrita.

La realitat del dia a dia és ben diferent, ja que són mols els afiliats de l’SXG que volen escriure més notícies en gallec però que no poden fer-ho per les polítiques empresarials que afavoreixen el castellà a les àrees temàtiques que no siguin, sobre tot, cultura i opinió.

El Sindicat respecta la total llibertat de les empreses per escollir l’idioma en què publiquen. Tot i això, l’SXG demana als mitjans un compromís més enllà del purament estètic o testimonial amb el gallec, que també és la llengua de molts dels seus treballadors i de la majoria de la seva audiència”.