Francisco Javier Sánchez Icart, titular del Jutjat del Social número 1 de Tarragona, ha declarat nul l’acomiadament de què va ser objecte la periodista Salud Muñoz per part de l’empresa Comunicación Efectiva SL, editora del diari gratuït Més Tarragona. Els fets es remunten al 30 de juny passat quan la redactora va publicar un article relatiu a un projecte urbanístic conegut com a Terres Cavades, que suscitava una forta polèmica ciutadana. L’endemà Més Tarragona reproduïa una nota de l’equip de govern municipal en el qual es criticava la informació del dia precedent i el mateix diari obria la portada amb un titular cantant les excel·lències del pla urbanístic. Dies després, l’empresa acomiada Muñoz amb l’excusa “que no havia superat el període de prova”.

A la sentència, el magistrat nega el punt de vista de l’empresa i afirma que l’acomiadament “vulnera el dret a la informació de la demandant (article 20 de la Constitució espanyola)”. A la resolució es reconeix que la ruptura de la relació laboral s’ha fet “per haver publicat un article de gran transcendència pública”. El jutge també condemna Més Tarragona al pagament dels salaris de tramitació.

Un fet rellevant és la ingerència de l’Ajuntament de Tarragona en la decisió de la direcció del diari. L’empresa editora de Més Tarragona i el consistori d’aquesta ciutat desenvolupen conjuntament altres projectes mediàtics en el camp audiovisual. L’interès de l’editora per mantenir unes relacions preferents amb els responsables municipals haurien propiciat que el rotatiu hagués pres la decisió de l’acomiadament a petició de l’Ajuntament. Aquesta relació ha estat tinguda en compte en la redacció de la sentència i reafirmada pel fet que en el judici del cas, els representants de l’empresa van reconèixer que la redactora “treballava bé”.

El cas Terres Cavades ha estat de gran transcendència pública a Tarragona ja que, entre d’altres coses, ha estat la causa de la dimissió de qui en aquells moments era el regidor d’Urbanisme. Per tant, la realitat ha confirmat la informació publicada inicialment per Muñoz i després desmentida per Més Tarragona. El jutge reconeix que “l’extinció efectuada per l’empresa demandada té relació directa amb la informació publicada el 30 de juny de 2004 per la qual cosa estaríem davant una possible vulneració del dret de l’actora a la informació que va considerar noticiable i que va ser autoritzada”.

L’SPC celebra aquesta sentència -que ha estat recorreguda per l’empresa davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC)- que posa en evidència els empresaris de la comunicació que posen els seus interessos econòmics i polítics per davant del servei al dret de la ciutadania a rebre una informació veraç i de qualitat i que és la seva autèntica raó de ser. La resolució també assenyala aquells poders que pressionen els mitjans de comunicació per tenir vassalls submisos que siguin capaços de convertir en negre allò que és blanc.

Etiquetes: , , , ,