Un estudi recent dut a terme per Blomeyer & Sanz a principis de 2017, avaluant l’impacte de les revelacions de Panamà sobre l’economia i les finances de vuit estats membres europeus, recomana a la Unió Europea que introdueixi mesures per garantir la protecció dels denunciants, segons informa la Federació Europea de Periodistes (FEP) a la seva pàgina web. «Això millorarà la disponibilitat de les dades i actuarà com a conductor contra l’ús de trampes a paradisos fiscals», diu l’informe. També es suggereix una major transparència en termes de seguiment i prevenció en l’ús de les trampes de paradisos fiscals.

L’informe, que va demanar la Comissió d’Investigació del Parlament Europeu, calcula la pèrdua al voltant de 109.000 milions d’euros –237.000 milions per al conjunt dels 28 Estats membres de la UE–, com a conseqüència de les trampes d’evasió dels impostos. També mostra que es podrien haver generat 1,5 milions de llocs de treball amb els diners que es van perdre davant les autoritats estatals a causa de la pèrdua impositiva associada als esquemes revelats pels Documents de Panamà.

La Federació Europea de Periodistes (FEP) es va unir a una coalició de sindicats i ONG per pressionar la Unió Europea per actuar. Això s’ha fet a través d’una petició que demana a la Comissió Europea que impulsi una legislació que protegeixi els denunciants, que ha rebut ja més de 76.700 signatures. En aquest enllaç es pot donar suport a aquesta reclamació.