Aquest dimarts 7 d’octubre, Jornada Mundial pel Treball Decent, hauria de ser un autèntic dia de la vergonya per a les empreses de comunicació espanyoles: la seva política de terra cremada s’ha saldat amb 12.000 acomiadaments i gairebé 300 mitjans tancats en amb prou feines sis anys.

I encara que el lema triat aquest any per la Confederació Sindical Internacional (CSI) posa el seu focus en el medi ambient («Justícia per als treballadors i treballadores. Justícia climàtica»), ho fa en clau de dignitat laboral, ecològica i política: «El model econòmic global dominant està destruint ocupació i devastant el planeta», i «això afebleix la democràcia i soscava la justícia per a tots».

«No hi haurà ocupacions en un planeta mort«, denuncia la CSI. I tampoc, podríem afegir, hi haurà una democràcia de qualitat amb aquesta devastació del planeta mediàtic que arrasa el periodisme digne i destrossa el dret ciutadà a la informació.

En periodisme, el treball decent pansa per unes condicions laborals i professionals dignes que permetin dur-ho a terme amb independència i al servei de la societat. Sobretot quan aquesta té dret a una informació de qualitat per exercir la seva ciutadania democràtica.

Per això recordem en aquest 7 d’octubre un dels lemes dels sindicats de periodistes: «La nostra precarietat és la vostra desinformació». I per això compartim amb la Confederació Sindical Internacional la preocupació per les amenaces a drets bàsics com la representació sindical i la negociació col·lectiva, el reconeixement legal de la qual a Espanya es veu afeblit per reformes laborals i pressions empresarials.

Per no parlar de les greus reculades en el dret de vaga, amb actuacions penals de la Fiscalia contra sindicalistes participants en piquets informatius, i en el nostre propi àmbit de la llibertat de premsa, amb casos de violència i intimidació policial a fotoperiodistes i freelances per entorpir la seva cobertura de protestes al carrer.

Solament una professió periodística organitzada pot plantar cara a tan inquietants reculades democràtiques. I, com subratllava ja el Manifest Fundacional del nostre Sindicat de Periodistes de Madrid, «el sindicalisme és l’única eina amb la qual ens podem defensar legal i eficaçment com a col·lectiu». Un missatge que cobra ple sentit en aquesta Jornada Mundial pel Treball Decent.

(*) Manu Mediavilla, secretari general del Sindicato de Periodistas de Madrid (SPM).