ICV-EUiA, ERC i la CUP donen suport a la regulació legal de la professió i, com el PSC i SI, també defensen les dimensions actuals de la CCMA i la seva desgovernamentalització

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació ha reclamat a les diferents formacions que concorren a les eleccions del dia 25 solucions per afrontar els problemes de la professió i del sector de la comunicació.

Fins al dia d’avui només ICV-EUiA, ERC i la CUP han assumit els plantejaments del sindicat que passaria en primer lloc per la creació la pròxima legislatura d’una ponència parlamentària que desenvolupi l’article 52 de l’Estatut –que reclama dels poders públics que garanteixin el dret a la informació de la ciutadania– amb l’aprovació d’una llei que amb aquest objectiu defineixi els drets i els deures dels professionals de la informació.

En segon lloc, el sindicat els ha reclamat un compromís per revertir la involució a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), que passa per derogar la contrareforma que va pervertir la LLei aprovada el 2007 sobre la base del consens. I també per la defensa del model i de les dimensions de les empreses de la Corporació, que no estan «sobredimensionades», sinó que necessiten de l’actual plantilla per oferir la programació de servei públic, de cohesió social, cultural i social, que Catalunya necessita. A això s’hi han mostrat favorables les tres candidatures anteriors, més les del PSC i SI.

En tercer lloc, l’SPC els ha expressat la seva gran preocupació per l’onada d’acomiadaments i per la gran precarietat que pateix la majoria dels professionals de la informació. Tot i que la solució pels més afectats, els col.laboradors o periodistes a la peça hauria de venir d’una reforma de l’Estatut dels Treballadors, que donés cobertura social a aquest col.lectiu, des de l’administració catalana també s’hauria d’intervenir per mantenir l’ocupació, que també és una garantia del dret a la informació.

Pel que fa a Ciutadans, només vam poder reunir-nos amb un jove assessor, a qui se li van explicar les nostres reivindicacions, sense que es manifestés en positiu sobre les propostes de la seva formació.

No ha estat possible reunir-se amb CiU i PP, les posicions dels quals però, i la seva pràctica, en relació a la CCMA són prou conegudes.

Des de ja fa anys, el sindicat fa aquesta roda preelectoral amb les principals candidatures, que acostumen a dedicar poc espai a les propostes en comunicació i al dret a la informació, que és cabdal per a la democràcia. I sempre hem exposat als professionals del sector i a l’opinió pública el resultat d’aquestes gestions. Aquesta vegada no havia de ser una excepció i per això els fem públics, per a la professió i per a la societat.

Barcelona, 23 de novembre de 2012