El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), considera desproporcionada la reclamació que el 20 de juny va fer la Fiscalia Provincial de Barcelona a 18 mitjans de comunicació perquè lliurin en 48 hores les fotografies i gravacions no publicades ni emeses sobre els incidents del 15 de juny al voltant del Parc de la Ciutadella.

Creiem que unes imatges que es van prendre amb una finalitat informativa no haurien de servir de base per investigar suposats fets delictius si no hi ha indicis racionals suficients que aquest material els reflecteixi. I més quan aquests mitjans, d’acord amb els criteris professionals a l’hora d’informar dels incidents, ja van publicar o emetre una gran quantitat d’imatges sobre els fets, que sempre són a disposició de la justícia o de l’autoritat policial.

L’SPC mostra el seu malestar per un requeriment que tot i que tingui base legal s’ha aplicat de manera exagerada i generalitzada. Perquè afectarà de manera negativa la tasca professional de fotoperiodistes i reporters de televisió, que a ulls de manifestants passats i futurs no s’hauran limitat a fer la seva feina, que és reflectir els fets, sinó que el producte d’aquesta pot acabar de manera sistemàtica en mans d’autoritats policials o judicials. I això perjudicarà la llibertat d’informació dels professionals i el dret a la informació de la ciutadania, principi constitucional que és obligació de tots els estaments preservar.

Caldrà recordar, salvant totes les distàncies, que en els primers anys de la transició, davant reclamacions similars per part dels poders públics, els informadors de Barcelona van sortir al carrer amb lema «els periodistes no som confidents». Com llavors, i exceptuant situacions límit contemplades a la llei, creiem que la defensa de la democràcia no ho necessita.

Barcelona, 25 de juny de 2011