El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) impulsa una campanya per promoure l’afiliació sindical que, en el cas dels i les professionals de la informació, és per fer-ho a l’única organització unitària del sector, la nostra. La campanya comença aquest mes de juliol i s’allargarà fins a la celebració del nostre pròxim congrés, previst per a la tardor, en una data encara per determinar.

Aquesta iniciativa vol, d’una banda, incentivar l’afiliació al nostre sindicat professional per combatre la idea difosa des dels sectors conservadors de la política, l’empresariat i els mitjans de comunicació que esgrimeixen que els sindicats són organitzacions obsoletes quan la realitat és que ara són més necessaris que mai. Cal recordar que l’origen de la paraula “sindicat” no és laboral, perquè, etimològicament, els sindicats apleguen persones que s’ajunten per defensar els seus interessos i per això se sindiquen. Són organitzacions que amb els seus encerts i desencerts han defensat històricament els interessos dels treballadors i les treballadores. En canvi, les empreses i la dreta política intenten individualitzar cada cop més les relacions laborals i allunyar-les de les reivindicacions col·lectives de treballadors i treballadores per així poder imposar unes pitjors condicions laborals.

Per això defensem la necessitat dels sindicats de classe, perquè ningú resoldrà els seus problemes en solitari. Les actituds individuals no garanteixen a ningú el seu lloc de treball. Sindicar-se és organitzar-se amb qui té les mateixes dificultats que tu. Creiem que si es treballa –sigui quin sigui el tipus de relació laboral amb la qual es fa– el més natural és formar part d’un sindicat.

D’altra banda, el segon element de la campanya és explicar que si es treballa en l’àmbit de la informació i la comunicació, el més lògic és afiliar-se a l’SPC. Perquè un sindicat professional i unitari és la fórmula d’organització més comuna dels i les professionals de la informació a la immensa majoria de països, tret d’aquells sota règim dictatorial on els sindicats estan prohibits. Afiliar-se a l’SPC és ser solidari amb la professió, perquè des del sindicat es pot lluitar contra la precarietat laboral del col·lectiu, que afecta de retruc la dignitat i la independència professionals.

Així, doncs, amb aquesta campanya, pretenem visibilitzar la necessitat del conjunt de professionals de la informació d’organitzar-se amb qui té els mateixos problemes que tothom per tal de conjuntament trobar vies de solució i de millora. A Catalunya, a la nostra professió, això ho representa l’SPC que, a través de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), formem part de la Federació Europea de Periodistes (FEP) i de la Federació Internacional de Periodistes (FIP), les dues organitzacions sindicals i professionals més importants del món en els seus respectius àmbits territorials.