La UNESCO ha publicat les seves recomanacions sobre les maneres d’enfrontar la violència en línia contra les dones periodistes. Aquestes es deriven de The Chilling, un projecte de recerca mundial de la UNESCO i el Centre Internacional de Periodistes (ICFJ), dirigit per la Doctora Julie Posetti i Nabeelah Shabbir, de la ICFJ, amb contribucions de 25 investigadors internacionals.

Les recomanacions es dirigeixen als estats membres, les organitzacions de notícies, les empreses d’Internet, la societat civil i els agents jurídics, entre altres. Aquestes brinden mesures concretes per enfrontar efectivament aquesta amenaça a la llibertat d’expressió, la seguretat de les periodistes i l’accés a la informació. Les primeres recomanacions es van publicar el novembre de l’any passat.

Al llarg de tres anys, la UNESCO i la ICFJ han dut a terme el projecte de recerca més ampli i divers sobre la qüestió fins avui dia, documentant les experiències de més de 850 dones periodistes en l’àmbit mundial a través d’una enquesta i extenses entrevistes.

La recerca mostra el caràcter endèmic de la violència de gènere en línia contra les periodistes, com pot conduir a violència en la vida real, com pot connectar a altres tipus de discriminació i com pot fer que les periodistes se censurin i evitin parlar lliurement. Els investigadors la defineixen com una xarxa dirigida a silenciar les veus crítiques a través d’una extensa anàlisi de dades massives, inclosa la de la destacada periodista filipina, Maria Ressa. En conseqüència, les recomanacions són una crida urgent a l’acció.

El recent estudi “Recomanacions d’acció en resposta a la violència en línia contra les dones periodistes” inclou un marc d’avaluació de la resposta a aquest assetjament a través de les xarxes.