Els treballadors d’El País preocupats per la situació laboral dels companys afectats per l’ERO i per la qualitat de la informació.

Treballadors d’El País han anat avui per diferents quioscos de les ciutats on el rotatiu hi té redacció –Madrid, Barcelona, Bilbao, Santiago, Sevilla i València– per lliurar una carta als seus lectors en la qual expliquen la situació del diari i la decisió de l’empresa de presentar un ERO que afecta 149 treballadors. A Barcelona, els treballadors d’El País s’han repartit pels quioscos més cèntrics de la ciutat entregant aquesta carta als qui compraven un exemplar del diari en la qual expliquen que no només els preocupa la situació dels treballadors que es quedaran sense feina, sinó també la qualitat de la informació: “difícilment es podrà mantenir la qualitat i els valors fundacionals del diari: una informació seriosa i rigorosa, basada en la defensa dels drets humans i la democràcia”.

Aquest és el text de la carta que avui s’ha lliurat als lectors:

“Benvolgut lector d’EL PAÍS,

Els treballadors d’EL PAÍS ens veiem obligats a lliurar aquesta carta per explicar el conflicte que estem vivint i els plans que té l’empresa per aquest diari.

El president de Prisa, Juan Luis Cebrián, ens va anunciar el 5 d’octubre la seva decisió d’acomiadar a 149 treballadors -un terç de la plantilla-, indemnitzant-los amb el mínim que estableix la reforma laboral. A més, pretén rebaixar un 15% el salari dels que es quedin. Amb aquesta dràstica reducció, i sense model de diari futur, difícilment es poden mantenir la qualitat i els valors fundacionals del diari: una informació seriosa i rigorosa basada en la defensa dels drets humans i la democràcia.

L’empresa justifica els acomiadaments per la disminució d’ingressos, no en pèrdues. EL PAÍS ha tingut 1,8 milions de beneficis en els sis primers mesos de 2012. Quan Cebrián ens va anunciar l’ERO, els treballadors vam proposar assumir possibles pèrdues reduint els nostres salaris, sempre que la negociació es fes sense acomiadaments sobre la taula. Per tres vegades li demanem que no posés en marxa l’ERO sense abans estudiar amb el Comitè d’Empresa mesures alternatives. I per tres vegades va rebutjar aquesta possibilitat.

En anunciar l’ERO se’ns va dir que tenim una estructura de costos inviable, que hem viscut massa bé i que som vells. Ens ho deia Cebrián, un senyor de 68 anys que va cobrar 13 milions d’euros el 2011 (35.600 euros diaris). La direcció de Prisa tracta de fer creure a l’opinió pública que el problema són els nostres sous, no els dels directius. El cost mitjà dels 54 membres de la direcció d’EL PAÍS que estan fora del conveni col•lectiu és de 209.000 euros.

El salari dels treballadors, molt inferior al dels directius, és producte de més de 30 anys generant beneficis (uns 800 milions des de l’any 2000) i fruit d’un marc de relacions laborals que reconeixia la contribució de la plantilla al diari.

No només ens preocupa que 149 treballadors perdin la feina i vegin trencats els seus projectes professionals i personals. També ens preocupa la pèrdua de qualitat de la informació. Quin diari arribarà als quioscos després de l’acomiadament de més de cent periodistes, entre ells, alguns dels millors d’Espanya? A més, els plans de la direcció impliquen la reducció al mínim de la informació que es fa a les redaccions de València, Galícia, País Basc i Andalusia, amb això El País perdrà les veus que, des de fora de Madrid i Barcelona, contribueixen a la pluralitat i al contrast d’opinions.

Els treballadors d’EL PAÍS, joves i veterans, ens hem sentit molt orgullosos de contribuir a l’èxit del diari i no hem escatimat esforços ni compromisos més enllà de les obligacions contractuals, convençuts que EL PAÍS és més que un mer negoci. Ara ens responen amb una llista de 149 acomiadaments. Nosaltres volem continuar treballant al servei dels lectors i dels principis fundacionals que van fer gran aquest diari”.