El Tribunal Suprem considera provat que el grup Prisa va vulnerar el dret de vaga i la llibertat sindical dels treballadors de Pressprint, empresa que pertany al grup.

Els fets es remunten a 2012, quan els seus treballadors van convocar deu jornades de vaga entre el 13 i el 27 de desembre com a mesura de protesta i de pressió contra l’acomiadament col·lectiu de més de 180 empleats. Llavors, l’empresa va desviar la seva producció a altres impremtes del sector.

El Suprem entén que Prisa va vulnerar el dret a la vaga en substituir externament l’activitat dels treballadors, especialment si es tenen en compte els vincles societaris que hi ha entre la rotativa i la resta d’empreses editores del grup. Per la qual cosa haurà d’indemnitzar amb 100.000 euros al sindicat Comissions Obreres (CCOO) en concepte de danys i perjudicis.

La sentència assenyala que “no hi ha cap dubte que el fet de la normal aparició durant els dies de vaga dels diaris editats per les demandades priva de repercussió apreciable a la vaga, arrabassant-li la seva finalitat de mitjà de pressió i d’exteriorització dels efectes de la vaga en presentar una aparença de normalitat contrària al dret de vaga”.

No obstant això, no fixa indemnització per als vaguistes que reclamaven l’abonament de la quantitat detreta per l’empresa de les seves retribucions (40.132 euros) i el pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social no realitzades durant aquests dies de vaga.

El passat 28 de març, els treballadors de la rotativa Bilbao Editorial Produccions (BEPSA, del grup Vocento) van fer una aturada com a mostra de rebuig a les mesures adoptades pels seus directius, que qüestiona la viabilitat de l’empresa.

Com a conseqüència de l’atur, la rotativa no va poder imprimir aquest dia els diaris El Comerç, Diario Montañés, Diario de la Rioja, ABC i Mundo Deportivo; per la qual cosa la direcció de BEPSA, va desviar aquesta producció a altres rotatives. Un cas de vulneració del dret a la vaga similar al cas fallat contra Prisa.