Se celebra aquest dissabte 4 de febrer a La Lleialtat Santsenca

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) celebrarà aquest dissabte 4 de febrer el seu IX Congrés, que té com a lema «Periodisme assetjat: precarietat i desinformació». La sessió es farà a La Lleialtat Santsenca i en el seu decurs s’analitzarà la gestió feta per la Junta Executiva sortint, es debatrà el pla de treball per al pròxim mandat i s’escollirà una nova Junta per dirigir les tasques del sindicat en aquest període.

Els darrers anys han estat molt marcats per la pandèmia de la COVID-19 i el reguitzell d’ERTOS, retallades de sou i acomiadaments que hi ha hagut en molts mitjans. La situació al sector ha empitjorat, amb un augment de la precarietat i molts problemes per exercir la professió, amb amenaces de tota mena. En el decurs del congrés, l’SPC presentarà el resultat d’una recerca que va iniciar el 2021 i que va desenvolupar al llarg del 2022 i que és una radiografia dels mitjans de comunicació a Catalunya, sobre les condicions amb què hi treballen els i les professionals de la informació.

Les conclusions són que cada cop són pitjors les condicions laborals, traduïdes en salaris baixos, jornades llargues, contractació irregular i altres situacions anòmales. Pressions a la feina, temes dels quals no es parla, menyspreu al fotoperiodisme, interessos corporatius per sobre del dret a la informació de la ciutadania. Són qüestions que no fan més que accentuar el descrèdit general del periodisme per part de la societat. Són dades que s’han tret d’un qüestionari fet en un gran nombre de mitjans i que revelen l’opinió dels i les professionals de la informació.

És en aquest marc que l’SPC tractarà en el seu congrés de plantejar alternatives i estratègies per millorar aquesta situació. Així mateix, amb vista a les pròximes eleccions municipals del mes de maig, el congrés revisarà i aprovarà el decàleg del sindicat per a la «democratització, professionalitat i estabilitat per garantir la qualitat dels mitjans locals».

D’altra banda, el congrés també serveix com a tret de sortida dels actes de celebració del XXX aniversari del sindicat. L’SPC es va constituir els dies 19-20 de juny de 1993 i durant aquestes tres dècades s’ha convertit en un dels referents de la professió a Catalunya i també a Espanya –on forma part de la FeSP– i en el sindicat majoritari a les redaccions dels mitjans a Catalunya. Al llarg de l’any anirem fent un seguit d’actes per commemorar l’efemèride.

IX Congrés de l’SPC
Dia: 4 de febrer de 2023
Hora: 10.15 del matí
Lloc: La Lleialtat Santsenca, carrer Olzinelles, 31, Barcelona