La iniciativa d’un Fòrum Social de la Comunicació va nèixer de les inquietuds exposades pels participants en els seminaris sobre temes de comunicació realitzats durant el Fòrum Social Català els 26, 27 i 28 de gener de 2008. L’objectiu dels organitzadors és convocar una primera assemblea per a la constitució del Fòrum Social de la Comunicació abans de l’estiu d’aquest any.
El manifest diu:
«Els mitjans de comunicació de masses tenen un paper crucial en la nostra percepció de la realitat. Un exemple recent i revelador és com només s’ha parlat de crisi quan ha ésclatat la crisi financera, eclipsant, com si fos l’única, la informació sobre altres crisis ja preexistents (bèl·liques, d’habitatge, alimentàries, ecològiques, energètiques, comunicatives, de valors,…).
Totes les persones tenim dret a la llibertat d’opinió i d’expressió i a comunicar i rebre informació veraç i plural. Així ho reconeixen, amb diferents matisos, l’article 19 de la Declaració Universal dels Drets Humans, l’article 20 de la Constitució Espanyola i l’article 52 de l’Estatut de Catalunya. També es garanteix a la ciutadania l’accés als mitjans públics. Desgraciadament, la realitat encara deixa molt a desitjar.
En comptes de fer efectiu el nostre dret a la informació, la majoria de mitjans de comunicació, tant públics com privats, serveixen a interessos partidistes i econòmics. Els mitjans públics tendeixen cada dia més a ser mitjans al servei dels governs i no de la societat. En aquest context, i víctimes d’una tremenda precarietat laboral i professional, els periodistes no poden plantar cara a les pressions a les quals estan sotmesos.
Els mitjans de comunicació alternatius constitueixen una resposta activa a aquesta realitat. Asfíxia econòmica, marginació i repressió han limitat la seva expansió. Aquesta limitació ha dificultat també el seu creixement i la seva evolució des d’un enfocament únicament contrainformatiu a un de més constructiu, que treballi per impulsar iniciatives pròpies de la societat civil i dels moviments socials.
Les Facultats de Comunicació tampoc semblen ser fidels a la seva missió social. Les universitats segueixen formant periodistes que puguin ser útils a la indústria informativa dominant. D’altra banda, la investigació en comunicació està condicionada per diferents factors burocràtics, la manca de recursos econòmics i la dependència de finançament d’institucions públiques i privades. Aquests fets dificulten aportacions acadèmiques que contribueixin a millorar la qualitat de la informació i al progrés de noves formes de comunicar-nos més democràtiques, plurals i interactives.
El pes del mercat també afecta la comunicació artística, distorsionada per mentides i per la banalització i la corrupció de la cultura. Encara estan per resoldre’s qüestions com l’educació en comunicació, l’educació de l’art, la distribució cultural, els drets d’autoria, etc.
Malgrat tot, hi ha diversos signes de canvis. Fa temps que els usuaris s’organitzen mitjançant associacions per denunciar els excessos de la telescombraria, amb especial èmfasi en la defensa dels menors. També cal destacar el desenvolupament de les noves tecnologies, sobretot les vinculades a Internet, que han facilitat la participació de la ciutadania i, per tant, l’intercanvi d’informació i de punts de vista.
D’altra banda, milers d’entitats socials a Catalunya ja dissenyen les seves pròpies estratègies de comunicació mitjançant gabinets de premsa, pàgines web, blogs o revistes, tot i que l’accés als mitjans de comunicació de masses segueix sent l’assignatura pendent.
En resum: on uns altres veuen crisis, nosaltres veiem necessitat de canvis i noves oportunitats per a seguir construint formes que ens ajudin a comunicar-nos millor entre totes i tots. Unim-nos i exigim els nostres drets! Per un Fòrum Social de la Comunicació! La comunicació és cosa de tots i totes.»
Per vehicular totes aquestes accions, hi ha una llista de distribució, l’adreça de la qual és comunicacio-fs@llistes.moviments.net. També hi ha un blog, que es pot trobar a