La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) mostra la seva preocupació davant declaracions realitzades pel fiscal general de l’Estat, pel fiscal cap Anticorrupció i pel ministre portaveu del Govern, els quals han lamentat que els mitjans de comunicació publiquin informacions de sumaris declarats secrets encara que siguin d’interès general i, en el cas dels fiscals citats, han demanat que s’estudiïn mesures per evitar la difusió d’aquestes notícies.

El cap de la Fiscalia Anticorrupció, Miguel Moix, s’ha mostrat partidari d’estudiar mesures per evitar que es publiquin informacions de sumaris judicials declarats secrets i ha dit, com a exemple, que a Alemanya es castiga aquests mitjans. El fiscal general, José Manuel Maza, ha demanat al Congrés dels Diputats que li donin «eines legals» per combatre aquestes filtracions. El ministre portaveu del Govern, Íñigo Méndez de Vigo, ha reclamat als mitjans «mesura i certa cautela» en aquests casos.

Encara que ells diuen que no es tracta d’actuar contra els mitjans, sinó de protegir els sumaris secrets per no perjudicar les investigacions judicials, és molt preocupant que des del Govern i des de la cúpula del Ministeri Fiscal es plantegin la possibilitat d’estudiar mesures que limitarien clarament la llibertat d’expressió i informació.

Davant aquestes declaracions, que se sumen a reformes legals aprovades en els últims anys que han limitat la llibertat d’expressió i informació, la Junta Executiva de la Federació de Sindicats de Periodistes manifesta:
• Que els periodistes i els mitjans de comunicació tenen l’obligació de difondre aquestes informacions, si compleixen amb els criteris de veracitat exigibles i són de rellevància i interès general.
• Que qualsevol mesura que pogués adoptar-se per evitar o controlar la difusió d’aquestes notícies vulneraria drets fonamentals de la ciutadania i dels professionals de la informació.
• Que si les Corts Generals aproven alguna norma legal que limiti el dret a la informació s’estaran incomplint tractats internacionals que ha subscrit Espanya.
• Que els periodistes i els mitjans de comunicació no són els responsables de les filtracions que puguin produir-se des de qualsevol departament de l’Administració Pública, com han sentenciat reiteradament els tribunals.

Als països de la Unió Europea no solament no està prohibida la publicació de notícies d’interès general que arriben als mitjans de comunicació de manera anònima, tant referides a l’Administració Pública com a empreses estratègiques o a altres instàncies, sinó que aquesta práctica es considera una eina eficaç contra la corrupció. Per aquest motiu, nombroses associacions, sindicats de periodistes i col·lectius i organismes coincideixen en la necessitat de protegir legalment a qui filtra informacions d’interès per denunciar pràctiques il·legals o fets delictius.

Cal recordar que l’article 33 de la Convenció de les Nacions Unides contra la Corrupció recomana als Estats «incorporar en el seu ordenament jurídic intern mesures apropiades per proporcionar protecció contra tot tracte injustificat a les persones que denunciïn davant les autoritats competents, de bona fe i amb motius raonables, qualssevol fets relacionats amb delictes tipificats conformement a la present Convenció».

22 de maig de 2017