El president del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), Francesc Ràfols, ha reclamat unes condicions laborals dignes per als i les professionals de la informació com a condició indispensable per poder fer un periodisme independent no subjecte a les pressions que sovint hi ha en el món de la informació. Ho ha fet aquest dimarts 30 de novembre en el marc del Premià Fòrum Mèdia, organitzat per l’Ajuntament de Premià de Mar, Ràdio Premià i la Xarxa de Comunicació Local, que tenien com a lema «La informació que ve». Els organitzadors afirmen que el Premià Fòrum Mèdia «vol esdevenir un espai de reflexió sobre la producció de les ràdios locals i l’ampliació dels canals de distribució d’aquesta oferta». Enguany ha celebrat la primera edició posant èmfasi en els reptes actuals que les emissores municipals estan o han d’afrontar per seguir sent útils a la comunitat per a la qual treballen.
Ràfols ha participat en la darrera de les taules de debat, sobre «Periodisme al segle XXI, la independència dels mitjans públics i els límits de la llibertat d’expressió», conjuntament amb Núria de José, vicedegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC); i Josep Rovirosa, secretari general del Consell de la Informació de Catalunya (CIC). El president de l’SPC, però, ha assegurat també que amb la dignificació de les condicions laborals no n’hi ha prou, ja que cal que hi hagi un entorn legislatiu que permeti aplicar tots els principis ètics de la professió per poder fer un bon periodisme. Així, ha recordat que el dret a la informació de la ciutadania és un dels més bàsics en una societat democràtica i que perquè es pugui veure satisfet «és imprescindible el desenvolupament legislatiu de l’article 52 de l’Estatut, que és el que estableix les obligacions de les administracions públiques per garantir el dret a la informació de la ciutadania».
Ha defensat aquesta regulació perquè «amb l’autoregulació no n’hi ha prou. Cal fer els codis deontològics d’obligat compliment per llei perquè no pot ser que no passi res si s’incompleixen». Ha afegit que aquesta llei reguladora del dret a la informació de la ciutadania, «que ha d’establir els drets i deures dels i les professionals de la informació, no és –com diuen molts dels que s’hi oposen– no és un element de censura cap als mitjans de comunicació, tot el contrari, ha de servir per garantir un dret superior, com és el dret a la informació de la ciutadania, que n’és la propietària real, no ho són ni els i les periodistes, ni els mitjans de comunicació ni els partits polítics».
Ràfols ha reclamat «més competències per al CIC, que ha de tenir més capacitat sancionadora» i ha posat d’exemple les legislacions que hi ha en altres països i que estan recollides en un informe fet per l’SPC en el qual es comparen com en molts països sí que s’ha regulat aquest dret humà essencial, reconegut en l’article 19 de la Declaració Universal dels Drets Humans.
Aquest debat es pot seguir a: https://www.youtube.com/watch?v=vgJrhuXZI8I