Una delegació del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) ha assistit aquest 31 de maig passat al debat organitzat pel grup parlamentari dels Verds Europeus sobre la proposta de l’European Media Freedom Act (EMFA), la llei europea que vol defensar la pluralitat dels mitjans de comunicació, la independència editorial i l’exercici de la professió periodística. La proposta legislativa ha estat defensada per l’eurodiputada Diana Riba, i posa l’accent en la independència i el finançament estable dels mitjans de servei públic. També se centra en la necessitat de transparència de la propietat de les empreses periodístiques i de l’assignació de la publicitat institucional, entre altres mesures que haurien de fomentar un paisatge mediàtic saludable tenint en compte la transformació digital. «Cap país té un ecosistema de mitjans de comunicació sense fissures» ha alertat Riba,

La sessió ha consistit en dos panells per tractar diferents aspectes de l’EMFA i del pluralisme a la Unió Europea. El primer, després de la introducció inicial de Diana Riba, ha  començat amb l’exposició per part d’Audrius Perkauskas, cap adjunt de la unitat de política de serveis audiovisuals i mitjans, (Direcció General de Xarxes de comunicació, continguts i tecnologia – CONNECT), en representació de la Comissió Europea, que ha intervingut en el procés d’elaboració del text que ha detallat els seus aspectes més importants. Ha ressaltat la necessitat de detectar si hi ha intervencionisme i pressions de les autoritats públiques en la línia editorial dels mitjans. En la mateixa línia, l’EMFA estableix mecanismes per combatre les ingerències del món privat en el funcionament dels mitjans de comunicació.  També ha explicat que la llei preveu mecanismes sobre el control de software d’espionatge, com el que ha succeït en l’afer Pegasus.

El president de l’SPC, Francesc Ràfols, ha defensat, en la seva intervenció en el torn de debat, que «els mitjans de comunicació pensen que la propietat de la informació és seva i no és així, ja que aquesta pertany a la ciutadania». En aquest sentit, tot i considerar globalment el projecte com a positiu, ha afirmat que «és un error que la llei posi l’accent en els mitjans de comunicació i no pas en les persones. S’ha de garantir el dret de la ciutadania a la informació sigui quina sigui la propietat dels mitjans de comunicació i les lleis s’han de centrar a protegir els drets de les persones, que en conseqüència, també obliguen els mitjans de comunicació». Al mateix temps, Ràfols ha defensat ue es tinguin en compte els mitjans de comunicació privats sense ànim de lucre i els comunitaris, perquè «s’ha de garantir la informació com un bé públic i no només amb un plantejament purament comercial del periodisme».

A la jornada han participat membres d’associacions europees que defensen la llibertat d’expressió, com Article 19, el Centre for Media Pluralism and Media Freedom i la Federació Europea de Periodistes (FEP), que ho ha fet en el segon dels panells programats. Hi ha hagut també representació d’organitzacions catalanes a més de l’SPC, com el Col·legi de Periodistes de Catalunya i el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB). Renate Schroeder, directora de la FEP, ha alertat que «la concentració dels mitjans de comunicació en poques mans acaba amb el pluralisme». Ha advertit també que la situació laboral dels i les professionals de la comunicació «està empitjorant. Els sindicats i les associacions periodístiques hi juguen un paper clau, però no són prou fortes per contrarestar la situació». El periodisme i la comunicació «són béns comuns i constatem amenaces arreu. Cal garantir la protecció del sector de qualsevol ingerència política, i la independència política i financera dels mitjans són cabdals», ha afegit.

El grup promotor de la llei confia que aquesta es podrà aprovar la pròxima tardor de manera que abans d’un any entri en vigor la nova regulació. A partir d’aquest moment els estats membres l’hauran d’aplicar directament, ja que es tracta d’un Reglament i no d’una Directiva, cosa que en aquest cas requeriria la posterior transposició a les normatives estatals. L’SPC valora positivament aquesta iniciativa en la qual ha participat tan directament com, sobretot, a través de la tasca feta per la Federació Europea de Periodistes (FEP) en contacte directe amb l’equip redactor de l’EMFA.