Els treballadors i treballadores de La Vanguardia s’han sumat avui als dimecres negres que des de fa unes setmanes protagonitzen diversos diaris en l’àmbit estatal per protestar contra la manca de voluntat negociadora de les empreses de premsa en els convenis respectius. A aquesta situació s’ha d’afegir la que fa mesos es viu amb relació al conveni estatal de premsa diària on l’entossudiment dels editors bloqueja qualsevol possibilitat de pacte. La mobilització de la plantilla de La Vanguardia en la qual han participat més de 80 persones, ha estat impulsada pel comitè d’empresa del rotatiu després que en una assemblea de la setmana passada es rebutgés la darrera oferta de l’empresa en la negociació del conveni.

Els dimecres negres és una mobilització en la qual els treballadors i treballadores, portant roba negre es concentren a la porta de les dependències de l’empresa per mostrar aquest malestar i indignació per la postura empresarial. Les plantilles dels diaris dels grups editorials Prisa (El País, As), Vocento (ABC) i Unidad Editorial (El Mundo, Marca i Expansión) ja fa setmanes que fan aquesta protesta a la qual ara s’ha unit la de La Vanguardia.

Els treballadors del diari del grup Godó reclamen, tal com afirmen en un comunicat que han fet públic avui després de l’assemblea celebrada després de la concentració, «posar fi a la precarietat de les categories més baixes i una actualització salarial per pal·liar la greu pèrdua de poder adquisitiu, conseqüència tant de la pujada de l’IPC com de les contínues retallades patides des de fa més d’una dècada. Són molts anys de sobrecàrrega de feina que la plantilla afronta amb cada cop menys mans i amb salaris congelats i retallats». Les peticions del comitè d’empresa suposen un augment de la massa salarial de La Vanguardia d’un 3% aproximadament.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) ha mostrat al comitè el seu suport a aquesta iniciativa. El president del sindicat, Francesc Ràfols, ha assistit a la concentració d’aquesta tarda a La Vanguardia. L’SPC comparteix la indignació dels i les professionals d’aquest diari així com de la resta de premsa per la negativa de les empreses del sector a negociar uns convenis –siguin d’empresa o de sector– dignes, després d’anys de retallades i de congelacions salarials.

Als dimecres negres a la premsa cal afegir els venres negros que des de fa cinc anys protagonitzen els i les periodistes de la Radiotelevisió pública gallega, que també apareixen en pantalla vestits de negre per protestar contra la manipulació informativa que practica el canal en favor del PP.