Aquest 8 de Març, Dia Internacional de les Dones, és més que mai una jornada de lluita i reivindicació dels drets de les dones i de l’assoliment de la igualtat efectiva entre homes i dones en la nostra societat.

El 8 de Març de l’any passat, al crit de «ni una menys, vives ens volem», que van llançar les feministes argentines, es va dur a terme la primera vaga global de dones de treball productiu i reproductiu. Enguany el moviment feminista ha convocat una vaga de dones a escala internacional, i amb aquest motiu diverses entitats i sindicats promouen vagues i aturades laborals, de cures, de consum i d’estudiants.

Aquesta vaga feminista pretén conscienciar que si les dones s’aturen, s’atura el món, no només denunciant les discriminacions que encara pateixen en el món del treball remunerat, sinó també reivindicant el treball invisible no reconegut ni valorat de cures, que principalment porten a terme les dones.

La professió periodística no és cap excepció en el tema de les discriminacions per raó de gènere, ja que les periodistes pateixen el mateix masclisme que les dones de la resta de sectors: precarietat, inseguretat laboral, escletxa salarial, sostre de vidre, assetjament sexual o per raó de sexe, etc…amb les particularitats associades a la nostra professió, ja prou desregulada a l’Estat espanyol.

Per això el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) se suma a aquesta vaga feminista, i anima totes les dones en general, i les dels mitjans de comunicació en particular, a afegir-se el 8 de Març a la vaga general de 24h, així com a participar en qualsevol altra iniciativa i als diversos actes i mobilitzacions que es convoquen aquest dia per visibilitzar el treball que realitzen les dones, i específicament, al sector de la comunicació.

Així, ens sumem a la convocatòria de la concentració de dones periodistes als Jardins Montserrat Roig de Barcelona (Rosselló, 488) amb el lema «La igualtat als mitjans, una lluita de dones». L’acte tindrà lloc a les 12.00 del migdia i es llegirà el manifest Les periodistes ens aturem, firmat per més de 5.000 dones periodistes d’arreu de l’Estat, i a on, a més de defensar els drets de les dones periodistes, es reclama uns mitjans on les dones tinguin el pes i la visibilitat que mereixen. També cridem a la participació a la manifestació unitària de la tarda convocada al centre de Barcelona, a l’encreuament de Passeig de Gràcia-Diagonal a les 18.30h.

Des de l’SPC subratllem la importància de que el dia 8 de Març no es vegin dones periodistes i comunicadores a les redaccions dels mitjans, i en tot cas, que no es publiquin ni emetin informacions signades per elles, per escrit o amb veu o imatge, per així posar en evidència la importància que tenen en aquest sector.

Els homes també poden adherir-se a la vaga però, com l’objectiu principal és evidenciar el treball que realitzen les dones en la societat, igualment estan cridats a donar suport a aquesta mobilització fent-se càrrec de les tasques que les dones no faran, principalment les cures de les persones, desconvocant els actes previstos per a aquest dia, cobrint els serveis mínims assignats i participant en les manifestacions i altres mobilitzacions convocades.

SECRETARIA D’IGUALTAT

5 de març de 2018