La junta executiva del Sindicat de Periodistes d’Andalusia ha fet públic un comunicat en el qual crida als poders públics i a la societat civil a defensar Canal Sur, la ràdio televisió pública, així com els mitjans de comunicació municipals, “seriosament amenaçats per l’entrada en vigor de la Llei de Reforma de l’Administració Local”. Segons la nota, per a l’SPA “els mitjans de comunicació públics i locals són avui més necessaris que mai per posar la informació al servei de la ciutadania”.

D’altra banda, l’SPA insta la direcció de Canal Sur a negociar el conveni col•lectiu per donar “estabilitat a la plantilla” i a introduir reformes necessàries “que garanteixin la viabilitat de l’empresa com ara la posada en marxa del Canal 2, l’aprimament de l’staff directiu i l’establiment de la carrera professional”.

L’SPA també demana als ajuntaments andalusos i a la ciutadania a defensar els seus mitjans de comunicació públics d’àmbit municipal i comarcal, “amenaçats per la reforma de l’administració local i per la falta d’interès d’alguns equips de govern per mantenir les emissores municipals” que són “un patrimoni del poble i al servei dels seus interessos”.

El Sindicat de Periodistes d’Andalusia considera positiu que la Junta d’Andalusia hagi posat en marxa la Taula per a l’Ordenació i Impuls del Sector Audiovisual andalús, de la qual haurà de sortir una Llei audiovisual que “posi ordre en l’ara escassament regulat i bastant desordenat espai radioelèctric”, una llei que haurà de servir per “donar transparència a la concessió de llicències, permeti desenvolupar les emissores ciutadanes, (l’anomenat tercer sector) i garanteixi el dret d’accés de la ciutadania”.

Finalment, el sindicat contempla amb “preocupació” el greu deteriorament que està patint el periodisme, especialment les condicions laborals dels professionals de la comunicació. Una situació, segons l’SPA, els poders públics no es poden mantenir al marge.

En aquest sentit, denuncien “les cada vegada més dificultats que des dels cossos i forces de seguretat de l’Estat es posa a la feina que dels professionals al carrer”. L’última al fotògraf malagueny Álvaro Luna, que ha estat multat amb 400 euros per fer un reportatge fotogràfic d’una protesta ciutadana. L’SPA està recollint informació sobre el cas i “posarà tots els mitjans al seu abast per a la defensa del dret a la informació, un dret fonamental de la ciutadania que cal protegir”.