Les conclusions de les II Jornades sobre la Professió Periodística -celebrades els dies 11 i 12 de març a Sevilla organitzades pel Sindicat de Periodistes d’Andalusia i la Federació de Sindicats de Periodistes-, destaquen «la necessitat que el periodista prengui consciència que un treballador és un assalariat i que li convé associar-se i integrar-se en organitzacions professionals». Les sessions es van desenvolupar a les instal·lacions de la Facultat de Comunicació de Sevilla. El vicedegà de Pràctiques i Formació Professional de la Facultat de Comunicació de Sevilla, Antonio López Hidalgo, detalla que en la trobada «s’han abordat temes com la precarietat, la regulació professional en els mitjans de comunicació, el paper dels becaris en aquestes empreses o les maneres d’informar en temps d’eleccions», qüestions que «estan molt en voga i enllaçades amb la situació laboral i les noves formes de fer periodisme». Al llarg dels debats s’ha advertit del risc que es consolidi un nou model de pseudoperiodisme, «basat en les noves tecnologies i en la proliferació de gabinets de comunicació». Aquests factors, segons insisteix López Hidalgo, provoquen «que els mitjans es converteixin en mers emissors de notícies prefabricades, convertint els periodistes en el pont amb el lector, sense que elaborin ni verifiquin prèviament la informació».

En la presentació de les conclusions, el vicedegà universitari va indicar que «el periodista ha deixat de tenir la seva pròpia agenda i iniciativa per crear notícies pròpies, gràcies al fet que les tecnologies i els gabinets faciliten aquest nou pseudoperiodisme, la qual cosa ha permés a les empreses poder «donar cada vegada menys valor als professionals», que cada cop pateixen més la xacra de la precarietat laboral. Això «redunda també en el paper dels becaris en els mitjans, que no haurien d’ocupar treballs de redactors, sinó ser considerats estudiants que van a una empresa a aprendre».

La majoria dels 170 assistents a les jornades, eren alumnes, les grans inquietuds dels quals anaven entorn del futur de la professió, la situació laboral i desenvolupament de les pràctiques. López Hidalgo diu que els estudiants “veuen amb preocupació la situació de les empreses, des d’una actitud crítica, cosa que és bona perquè un greu problema del periodista és que mai no ha tingut consciència de ser un assalariat”. Referent a això, el vicedegà opina que “el professional de la informació sempre ha considerat que no havia d’estar en un partit polític o entrar en un sindicat, cosa que ha causat que com a treballador s’estigui afeblint” enfront de les empreses. Durant les jornades es va analitzar la necessitat de pertànyer a col·legis o sindicats de periodistes, ja que a Espanya l’índex de sindicació és “dels més baixos d’Europa”. També es va constatar que és difícil trobar un periodista “que no parli dels problemes d’altres sectors i, no obstant això, mai no es plantegi ni discuteixi els problemes propis de la seva professió”.