El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Informació (SPC) rebutja totes les agressions de què han estat objecte diversos informadors durant les darreres nits al barri de Gràcia de Barcelona en els incidents produïts després del desallotjament del “Banc expropiat”. L’SPC considera que els autors de les agressions patides per aquests periodistes, siguin per part dels agents antiavalots de la policia catalana o bé per part de persones que participen en les protestes pel citat desallotjament i la mobilització posterior, atempten contra el dret a la informació de la ciutadania. Perquè li nega la possibilitat d’accedir a una informació veraç i contrastada del conflicte.

Per aquesta raó, fem una crida a què s’adoptin les mesures necessàries perquè fets com aquests no es repeteixin. No és la primera vegada que professionals de la informació tenen problemes d’aquesta mena. Reclamem als responsables dels Mossos que depurin les responsabilitats que s’escaiguin sobre els agents que van colpejar periodistes fins al punt que en un dels casos van provocar la fractura d’un dit a l’afectat. D’altra banda reclamem que les persones o col·lectius que puguin estar queixosos del tractament dels mitjans sobre el que succeeix al carrer no poden traslladar la seva eventual indignació als informadors que cobreixen aquests fets, ja que no són aquests el que marquen les línies informatives de les empreses per a les quals treballen.

Volem aprofitar aquests fets per instar una reflexió als professionals de la comunicació i als mitjans del perquè es produeixen aquestes mostres de descontentament, de crítica i de rebuig cap a la nostra tasca informativa. Sovint veiem com programes i magazins de tota mena tracten les mobilitzacions al carrer de forma més que esbiaixada, amb desqualificacions contra els col·lectius que les protagonitzen i no donant-los veu d’una manera equilibrada a com es fa amb altres agents socials implicats en els fets. La manipulació de la informació que traspua en aquests espais informatius als quals al·ludim –especialment a les televisions– acostumen a ser el germen dels atacs que els professionals que cobreixen l’actualitat pateixen en algunes ocasions. És urgent iniciar aquest debat per evitar situacions que en un futur puguin ser molt més greus.

Finalment volem mostrar el nostre suport i solidaritat als companys agredits en els incidents succeïts les darreres nits a Gràcia i ens posem a la seva disposició per a les accions que vulguin emprendre per identificar els responsables.

La informació no pot ser la primera víctima dels conflictes socials.

28 de maig de 2016