En la tercera commemoració del Dia Internacional per Posar Fi a la Impunitat dels Crims contra Periodistes –el 2 de novembre–, la Federació Internacional de Periodistes (FIP), la principal organització mundial de periodistes amb 600.000 afiliats, ha instat avui els governs a mostrar voluntat política en la lluita contra la impunitat imperant de la violència contra els professionals dels mitjans arreu del món.

La FIP, que ha registrat 66 assassinats d’aquests professionals des de l’inici de l’any, culpa de la crisi de seguretat en els mitjans de comunicació al fracàs dels governs a l’hora de demanar comptes als qui amenacen, ataquen i assassinen els professionals dels mitjans. La commemoració d’aquest dia internacional el 2 de novembre marca l’inici de la campanya de la FIP i els seus afiliats per posar fi a la impunitat, que aquest any se centra en quatre països: l’Índia, Mèxic, Pakistan i Iemen.

«La taxa abismal d’investigacions i acusacions de violència en el periodisme ha permès que la impunitat arreli, la qual cosa atia l’actual bany de sang», ha expressat el president de la FIP, Philippe Leruth. «Fins que el clam dels representants dels governs a les reunions de les Nacions Unides durant l’adopció de les resolucions dels estats per protegir als periodistes no es reflecteixi en accions concretes sobre el terreny, és poc probable que la situació millori», ha afegit.

La Federació, que té un estat d’associació amb la UNESCO, l’agència capdavantera de les Nacions Unides en el Pla d’Acció de les Nacions Unides sobre la Seguretat dels Periodistes i la Qüestió de la Impunitat, cita les últimes xifres d’aquesta organització en la matèria, que perfilen una situació preocupant. D’acord amb la UNESCO, menys d’un de cada 10 assassinats de periodistes és processat pels tribunals nacionals, mentre que en el 92% dels incidents en què s’usa la violència per reprimir la llibertat d’expressió no s’actua, proporcionant als criminals total impunitat davant la justícia.

Com a part de la campanya mundial per posar fi a la impunitat, la FIP organitzarà el 7 de novembre una important conferència a Brussel·les titulada Transformar les paraules en acció. La conferència reunirà periodistes, acadèmics i representants d’organitzacions internacionals, així com a familiars de periodistes que van perdre la vida, per analitzar estratègies a l’hora d’aplicar la llei local, nacional i internacional amb la finalitat d’assegurar que es faci justícia amb les víctimes.

La llista de països elaborada per la FIP amb el nombre més elevat de morts al 2016 inclou zones de guerra com Afganistan (11), l’Iraq (7), Síria (5), Iemen (5) i Pakistan (5). La violència també s’ha cobrat la vida d’aquells periodistes que investiguen delictes i abús de poder a Mèxic (8), Índia (5), Guatemala (5) i Brasil (3).

«Aquests nivells de violència són inacceptables i els governs han d’enfrontar les seves responsabilitats i prendre mesures dràstiques contra aquells que ataquen periodistes”, afirma el secretari general de la FIP, Anthony Bellanger. «La FIP manté el seu compromís d’acabar amb l’ombra de la violència que tenalla el periodisme. Aquesta conferència analitzarà les millors maneres de comprometre els governs a què compleixin amb l’Estat de Dret, proporcionant una major protecció als mitjans de comunicació».