Cada any, la Federació Internacional de Periodistes (FIP) i el seu Consell de Gènere se solidaritzen amb la campanya de l’ONU per celebrar el Dia de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, el 25 de novembre, posant en relleu la seva campanya en el cas de la violència contra les dones periodistes.

«La FIP urgeix a través del nostre Consell de Gènere als periodistes i als sindicats a sensibilitzar la societat i a prendre accions sobre la violència contra les dones i les nenes», ha declarat el president de la FIP, Jim Boumelha. «Aquest tipus de violència és insuficientment tractada en la pràctica totalitat dels mitjans internacionals. No obstant això, el seu predomini fa pensar que milions de dones pateixen violència de manera global o bé viuen amb les seves conseqüències. Per això, insto a tots els nostres sindicats a unir-se a aquesta campanya arreu del món».

Aquest any, la Federació ha volgut fer especial esment en l’augment de la intimidació cibernètica i les amenaces que sofreixen les dones periodistes, sovint pel simple fet de ser dones en la professió. A tots els països que disposen de mitjans de comunicació online es registren amenaces contra periodistes. Pel que fa a les dones periodistes, investigacions recents han demostrat que sovint les amenaces són de violència sexual i s’estenen als membres de les seves famílies.

Al maig d’aquest any, els resultats d’un estudi pilot en col·laboració entre la Unió Nacional de Periodistes (Regne Unit i Irlanda) i la Universitat de Strathclyde (Escòcia, Regne Unit) van revelar casos «en els quals els periodistes han temut per la seva pròpia seguretat personal» i es refereixen a «amenaces de mort» i a «la necessitat de prendre mesures de seguretat addicionals». Si ben l’estudi no va separar incidències dirigides específicament a les dones, va indicar que va haver-hi «casos clars d’abusos sectaris, sexistea, racistes i homòfobs. Una de les persones enquestades va dir que l’abús va ser «persistent, amenaçador, específic i sinistre. Va ser evident que estaven vigilant els meus moviments personals».

Mentre que molts van desestimar l’impacte d’aquests abusos, o pitjor encara, afirmen que forma part de l’exercici de «la llibertat d’expressió», irònicament aquesta pressió pot amenaçar la llibertat d’expressió i planteja una greu amenaça per a una societat lliure a través de l’autocensura, la desaparició d’històries específiques o l’omissió d’aquests abusos per part dels mitjans.

Encara que diversos països, organitzacions i sindicats han començat a prendre aquest tipus de violència de debò, aquestes accions encara no són suficients. Per aquesta raó, la FIP va celebrar el llançament a principis d’aquest any per part del Consell d’Europa (CdE) de la nova plataforma en línia per registrar violacions dels drets de periodistes, en col·laboració amb la FIP, la FEP, Article 19, Reporters sense Fronteres (RSF) i l’Associació de Periodistes Europeus (APE), en virtut de la clàusula d’assetjament, que esmenta específicament el cyber-bullying.

Què es pot fer?
Aquest any, la FIP i el seu Consell de Gènere demanen una vegada més a periodistes, sindicats i simpatitzants que expressin la seva preocupació per la violència contra les dones periodistes i mostri el seu suport per exigir la fi de la impunitat mitjançant l’ús del hashtag #IFJVAW a Twitter.

A més, la FIP demana als seus membres per mantenir una base de dades d’aquest tipus de casos i que informe al Consell de Gènere de la FIP per a accions i suports.