La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) denúncia que el Grup Europa Press ha acomiadat sorprenentment 16 treballadors (en els vuit últims mesos porta 28 acomiadaments), i el diari La Razón a nou. Europa Press ha incomplert l’Estatut dels Treballadors, com ha fet en altres ocasions, perquè no ha sol·licitat als representants dels treballadors –del Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM)– l’informe preceptiu que aquests han d’emetre abans que l’empresa procedeixi a una reestructuració de la plantilla.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest cap de setmana, lamenta que el Grup Europa Press hagi optat des de fa anys per precaritzar cada vegada més la situació de la seva plantilla, adopti decisions unilaterals en perjudici dels treballadors, incompleixi els compromisos que adquireix amb els representants sindicals i mantingui una permanent política antisindical. Amb aquesta actitud, l’empresa demostra que els importa ben poc que es deteriori la qualitat del servei que durant molts anys han ofert als seus clients els bons professionals de la principal agència de notícies privada d’Espanya.

Ni Europa Press ni La Razón han aplicat un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), com han fet la gran majoria de les empreses periodístiques d’Espanya –amb el suport del Govern i els sindicats, entre els quals, la FeSP–, amb el que haurien evitat aquests acomiadaments. La FeSP expressa la seva solidaritat amb les persones acomiadades i els treballadors de totes dues empreses, i els ofereix assessorament jurídic. El diari del Grupo Planeta ha aplicat aquests nou acomiadaments un any i mig després que la plantilla acceptés una reducció salarial, una mesura acordada precisament per millorar la situació econòmica i evitar acomiadaments.

La Junta Executiva Federal de la FeSP també urgeix al Parlament al fet que compleixi la llei i, d’una vegada per sempre, conclogui el concurs públic per a triar el Consell d’Administració i la Presidència d’RTVE, abans que la difícil situació per la qual passa la radiotelevisió pública estatal (problemes econòmics, caigudes d’audiència històriques a TVE, nomenaments sospitosos rebutjats per la plantilla, dimissions, cessaments…) sigui irreversible.

La FeSP, que sempre ha defensat el concurs públic com la millor fórmula perquè tots els mitjans de comunicació públics siguin realment independents del govern de torn, se suma a les peticions que, en aquest mateix sentit, han plantejat en les últimes setmanes el comitè d’experts i la majoria dels candidats seleccionats. Els problemes derivats del mal disseny que el Congrés va fer per a aquest concurs no poden impedir que ara conclogui, amb l’elecció de 10 persones, perquè la llei –aprovada en el seu moment per unanimitat de tots els grups parlamentaris– obliga a fer-ho.

La Junta Executiva Federal de la FeSP reitera la necessitat que el Govern adopti ajudes per al col·lectiu cada vegada més nombrós de periodistes freelance, a la peça i col·laboradors, el més perjudicats per la crisi que ha provocat la pandèmia del coronavirus. El Govern ha de regular la professió periodística en una llei que inclogui aquest col·lectiu de professionals i que garanteixi el dret a la informació de la ciutadania, com ho està en altres països de la Unió Europea.

19 de juliol de 2020