El mitjà de comunicació és el que ha de decidir si publica una informació, amb criteris professionals, i no un jutge

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) lamenta que el jutge que investiga el tràgic accident ocorregut fa un mes a l’aeroport de Madrid-Barajas hagi adoptat una decisió que voreja la censura: requerir al diari El País perquè deixi de difondre a la seva pàgina web un vídeo amb imatges del sinistre.

Aquest vídeo, que ha estat obtingut pel diari de manera lícita, conté imatges sobre l’accident que no són ofensives per a les víctimes o per a les seves familiars i són interès general. En aquests casos ha de ser el mitjà de comunicació qui decideixi si difon unes imatges o una notícia, amb criteris estrictament professionals, i no el jutge amb arguments jurídics. Si algú es considera ofès, pot recórrer als tribunals.

No es pot argumentar el secret del sumari, primer perquè ja havia estat aixecat amb anterioritat pel jutge; en segon lloc, perquè el periodista mai cometrà un delicte per difondre una informació veraç, encara que aquesta formi part d’un sumari declarat secret, sinó el funcionari o càrrec públic responsable de la seva custòdia.

Al marge d’això, la Junta Executiva de la FeSP, torna a rebutjar el lamentable tractament informatiu que alguns mitjans han donat a aquest accident, un fet que ja va denunciar dies després del tràgic succés.Tant aquest tractament informatiu com el requeriment del jutge tornen a demostrar, una vegada més, la necessitat d’aprovar una llei que reguli el dret a la informació que té la ciutadania, en la qual es creïn els òrgans necessaris per intervenir amb urgència quan calgui, respectant aquest dret constitucional i respectant també les víctimes i les seves famílies.

22 de setembre de 2008